Dag 1. Woensdag 25 augustus 2021 Noordwijk - Rotterdam - Breda - Turnhout - Kasterlee

25 augustus 2021 - Kasterlee, België

Dag 1. Woensdag 25 augustus 2021, Noordwijk- Delft- Rotterdam - Breda - Baarle Nassau- Turnhout- Kasterlee.

170 km in 6 uur en 44 min, 25.2 km/uur gemiddeld, 362 hoogtemeters, half bewolkt, 22 graden, lekker windje in de rug

“Team9goesVosges fietst met plezier, maar ook Hart voor het Leven”

Vandaag zijn we onderweg gegaan voor een fietstocht van 10 dagen van Noordwijk naar Bazel.

We fietsen voor ons plezier, maar afgelopen week heeft medefietser Piet Groen zich sterk gemaakt voor een sponsoring van de Hartstichting. Piet heeft gezorgd voor prachtige wielershirts van de Hartstichting en we gaan geld inzamelen voor de Hartstichting.

Op de website is onze Teampagina te bekijken en Piet heeft daarop de volgende tekst geschreven.

Ons doel is tweeledig: met elkaar een sportieve, uitdagende fietsprestatie leveren en daarnaast geld inzamelen voor de Hartstichting.

Als team van 8 rijders maken wij een fietsreis vanuit Noordwijk naar Haut-du-Them-Château-Lambert, een gemeente in het Franse departement Haute-Saône.

De afstand in 6 dagen is ongeveer 875 km, in combinatie met ca. 6.800 hoogte meters.

Wij overnachten in respectievelijk in Kasterlee (B), 2x Monschau (D), Trier (D), Pont-à-Mousson Aansluitend verblijven wij  enkele dagen op onze bestemming om vervolgens fietsen we op dag 10 naar Bazel AirPort op vrijdag 3 september met het vliegtuig naar huis te keren.

Een volgwagen vervoert onze bagage en fietsen en komt zaterdag 4 september weer in Noordwijk.

Wij dragen de reis op aan onze sportvriend Sjef Dubbeldeman* (73) die begin dit jaar tijdens het fietsen is getroffen door een hartfalen. Dat hij nog leeft is een wonder. Een mede-fietser heeft direct gereanimeerd, omwonenden zorgden voor gebruik van een AED, het ambulancepersoneel was fantastisch en ook de professionele zorg in het ziekenhuis was geweldig. Als gevolg van de reanimatie heeft Sjef 11 ribben en zijn borstbeen gebroken. Hij is lange tijd in coma gehouden. Onlangs heeft Sjef 3 stents geplaatst gekregen. Wij nemen hem mee op onze reis, in een volgwagen.

Als erkenning voor wie hij is, en wat hij en zijn echtgenote en familie allemaal hebben moeten verduren en verdragen.

De reis is met instemming van de artsen. Sjef is onze 9de man in Team9goesVosges!

De Hartstichting staat voor bewegen en gezonde voeding en dat willen wij graag op ons eigen leven van toepassing laten zijn èn uitdragen.

Onderweg maken wij foto's en komt er een reisverslag, wat wij graag met je delen.

Wij zijn geïnspireerd door olympisch baanwielrenster Shanne Braspennincx. Ook zij heeft gevochten voor haar leven en nu heeft ze goud!

De Hartstichting ontvangt geen subsidie van de overheid.

Voor het behalen van haar doelstellingen is zij volledig afhankelijk van giften van particulieren en bedrijven. De Hartstichting investeert in wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten, geeft steun en voorlichting aan patiënten en wil extra levens redden bij een hartstilstand.

Wij helpen, doe je mee? Wij hebben een streefbedrag van € 2.000,00 als bijdrage aan de Hartstichting.

Ons hart gaat uit naar meer. Elke euro telt!

Hoe de huidige stand van giften is, kan je bekijken met de link: https://acties.voordehartstichting.nl/team/team9goesvosges/teamleden

Een dag met veel plussen, maar ook 4 minnen.

Laat ik beginnen met de plussen:

• We zijn goed en zonder schrammen aangekomen in Kasterlee om 18.30 uur na 170 km fietsen
  • Het is prachtig weer en meestal was de wind in de rug
  • Het vertrek bij Jos en Ineke Peschier was gezellig met enkele dames erbij
  • Piet hield een inspirerende toespraak over de Hartstichting met Sjef als inspiratie
  • Karin Beuning, een dames TFC lid, kwam ons verrassen met een zelf gemaakt heerlijk baksel.
  • Willem Guyt reed als gastrijder met ons mee tot Delft
  • De route, gemaakt door Dirk Hazenoot, ging door mooi groen Nederland en België
  • Het Bels Lijntje was het hoogtepunt van de fietstocht, je kan daar niet fout rijden
  • Cees S. navigeerde goed tot de Erasmus brug en daarna reden we goed digitaal
  • Cees van Z. was een onbaatzuchtige helper en mecanicien
  • Sjef is prachtig hersteld van zijn hartproblematiek na de reanimatie
  • Catering uit de bus, verzorgd door Cees en Mijke Spruijt was geweldig
  • De gehuurde bus rijdt goed en is groot genoeg voor alle bagage
  • Bier en een Frans Kipstoofpotje hebben de fietsers weer op krachten gebracht

Toch zijn er vandaag ook minpunten geweest.

• Cees S. had een verkeerde verloopstekker voor de koelkast bij zich. Hij moest thuis een andere gaan halen en dat kostte veel tijd. We vertrokken pas om 9.30 uur vanuit Noordwijk.
  • ik had 3 lekke banden in Delft, Rotterdam, Barendrecht. De oorzaak bleek opgekruld velg-lint in het achterwiel. De 3e lekke band was vlak voor de koffiestop en mijn maten hebben mijn fiets meegenomen, ik ben verder gaan lopen. Gelukkig fiets ik op sandalen en dat loopt.
  • Door het late vertrek en de lekke banden was de koffie stop in Barendrecht pas om 12.30 uur en de lunchstop bij de Gelderse Meren om 15.30 uur, veel te laat.
  • Cleem kreeg last van zijn rechter knie in Voorschoten. Zijn knieklachten zijn ontstaan tijdens onze 300 km Midsummer Challenge tocht en de diagnose is een iliotibiaal frictiesyndroom. Rust, medicatie, fysiotherapie en adviezen van “Trainingsmaatje” in Hillegom hadden geen effect. Om zijn fietsreis niet in gevaar te brengen, heb ik vorige week een kenacort/xylocaine injectie gegeven in zijn knie ter plaatse van de irritatie. Na de injectie was hij meteen klachtenvrij, maar de injectie heeft natuurlijk niet de oorzaak weg genomen. Helaas ging de knie na 15 km alweer “steken” Wat mij opviel is dat Cleems rechter bovenbeen tijdens het fietsen naar buiten draait en ook zijn rechter voet. Door het plaatje onder zijn fietsschoen te verdraaien, wordt zijn rechter voet nu gedwongen naar binnen te draaien. Wonderwel had dit advies meteen effect en hij heeft de 170 km klachtenvrij uit kunnen rijden. Vanavond word ik door hem tijdens het diner met een warme omhelzing bedankt.

De minpunten van vandaag zijn vanavond tijdens het evalueren toch als positief uitgelegd.

Verslag van Dirk van dag 1     25 augustus 2021              Noordwijk - Kasterlee.     170 km

Pff dag 1 zit er op. Opstart problemen, nou ja problemen, een stekker past niet en dan staat de drank niet koud. Een kleine ramp dus en goede raad was duur maar wel voorhanden. Even een verloopje ophalen en door. Nou …. zo makkelijk is dat dan ook weer niet. Gevolg was wel een leuke ontmoeting met Jacky v.d Deijl, long time no see. Gevolg 2 was dat er door Ineke Peschier veel koffie werd geschonken en de fietsers en uitzwaaiende dames lang gezellig werd gekeuveld al voor er vertrokken werd. Rond half 10 werd uiteindelijk de eerste trap gedaan en kon nadat alle uitzwaaiers waren vertrokken de bus ook het erf af rijden.

Die bus was overigens best groot en breed, even wennen dus, maar met de baas van de bus als bijrijder en veel goed gemeende aanwijzingen kwamen we in ieder geval zonder problemen de Pickestraat uit (25 meter). Nu kan je natuurlijk met zo’n bus direct doorrijden naar de eerste stop (bij de Heinenoord tunnel) zo’n 64 km weg of je gaat eens zwaaien onderweg. Tussen Voorschoten en Leidschendam werd kort voor het bruggetje over het Schiekanaal post gevat en via Live360 gekeken of de heren renners niet al door waren. Nog even geduld, wat duurt dat lang. Kom op mannen gas er op. En dan toch nog plotseling komen die mannen voorbij schuiven. Weinig spectaculair dat dan weer wel. Op naar Delft want daar loopt de Schie immer ook. Prachtige plek gevonden, Sjef was uiterst content (we gaan naar Belgie en dat is nu al te horen) en maar weer wachten. De eerste koffie genuttigd en wachten op wat komen gaat. Het duurde lang want lekke band, zo jammer. Ook hier de jongens de juiste richting op gestuurd (recht door) en terug de auto in. Gelukkig heeft Sjef een goed humeur en is uiterst gezellig. Op naar de Heinenoordtunnel. Prachtige parkeerplaats gevonden bij de Trimbaan. Tafels en stoelen uitgezet, brood uitgestald en met Sjef plaats genomen. Telefoon gaat, Gert, wegkapitein van de dag, meldt dat hij al drie lekke banden heeft gehad en nu een velglint nodig heeft en op zoek gaat naar een fietsenmaker. Zoiets heb je natuurlijk niet in de bus, wel dus. Gert met de bus opgehaald terwijl zijn strijdmakkers bij de koffiestop aankomen. Het wiel is door Cees A. in orde gemaakt, vriendschappen lonen, toch Gert?

Op naar de volgende stopplek, te weten de Garderse Meren (parkeerplaats a raison van 3,00 € per dag). Na de Killtunnel naar Zevenbergen, bekend van vorige tochten, en daar nog even zwaaien. Wachten, wachten, wachten. Gert bleek al vier lekke banden gehad te hebben en Cees v. Z. was wel snel maar het kostte toch de nodige tijd.  De lunch stond klaar en Sjef stond het zweet op zijn hoofd na gedane (voor)arbeid. Er was geen nee te koop en een ieder was verbaasd wat er allemaal uit de bus kwam.

Het belangrijkste moment van de dag brak aan. Cleem zou de bus overnemen, want knieproblemen stonden lange ritten in de weg. Een wonderbaarlijke “genezing” gooide roet in het eten. Cleem had geen last meer nadat op aanraden van Gert en uitvoering van Cees A. de schoenplaatjes waren aangepast. Cleem kon door en Cees v. Z moest gezien het schema toch de bus in. Sjef die een groot hart heeft voor Cees is een meester in het verwerken van teleurstellingen, vooral van anderen, sleepte Cees er doorheen. Fietsen werden gewisseld in de bus en Cees, nadat hij de lunch ook nog moest opruimen, stapte in de bus. Deze werd eerst voorgeprogrammeerd, want we waren al buiten de buslijnen kennis van voormalig buschauffeur Cees. Ik op de fiets op naar de laatste tussenstop van de dag. Het Belse lijntje werd probleemloos gevonden en iedereen kon de kop nemen zonder te verdwalen. Rechtdoor was het motto op het voormalig spoorlijntje tussen Tilburg en Turnhout.

Even voorbij halfweg stond de bus alweer geparkeerd, just in time want ze waren net aangekomen. Met een blikje werd het stof weggespoeld en konden de fietsen weer worden bestegen. Nog 20 km te gaan en niet de kortste weg, want route is route en Google Maps is er slechts voor noodgevallen.

De weg werd al eerder gereden en kwam menigeen bekend voor. Turnhout werd langs het spoor genomen en Kasterlee was niet ver meer. Het was Paul die met nog 400 meter te gaan de kop nam en deze niet meer uit handen gaf. Fauwater werd gevonden en het aankomst biertje werd aan de achterkant genuttigd. Tevreden en voldaan werd de douche op gezocht en fris en fruitig werd er aangezeten aan het banket. De ronde wat was goed en wat kon nog beter was nog even onwennig maar dat zal morgen al wel weer beter gaan. Cees A. heeft zijn fiets in de bus gestald en Cees S. zal het roer later op de dag overnemen. Rest ons nog een goede nachtrust welke hopelijk niet door kramp zal worden verstoord.

De dag van morgen is aanstaande.