Dag 10. Dinsdag 10 september 2019, Haute Nendaz, "rustdag", sluierbewolking, 8 graden, geen wind.

10 september 2019 - Nendaz, Zwitserland

Dag 10. Dinsdag 10 september 2019, Haute Nendaz, "rustdag", sluierbewolking, 8 graden, geen wind.

“Rustdag”

Het diner van gisteravond had maar één gang, namelijk kaasfondue met een bakje sla. Met 2 branders werd de Emmentaler en Gruyère kaas in 2 aardewerken caquelons vloeibaar gehouden. Veel witte wijn, knoflook en nootmuskaat bracht een heerlijke smaak aan dit gerecht. Met een houten lepel wordt voorkomen dat de kaas aan de bodem vastkoekt. Op een prachtige gedekte tafel werd door ons met vorkjes de voorgesneden stukjes brood in de gesmolten kaas gedoopt en met smaak verorberd. De rode Bordeaux en een witte Muscadet is door alle fietsers gedronken uit mooie wijnglazen. Na het avondeten is de TV aangezet om van de voetbalwedstrijd Estland - Nederland te genieten. Nederland won deze EK kwalificatie met 0 - 4. Piet en Dirk verrassen ons met een groot glas Irish coffee. Na de eerste slok moesten we allemaal hoesten van de grote hoeveelheid whiskey in de glazen. Het gevolg was dat velen van ons door slaap overmand de 2e helft van het duel gemist hebben.

Vanmorgen hebben Piet, Paul, Cees S en ik boodschappen gedaan. Bij de bakker wordt geen bankpas geaccepteerd, alleen maar Zwitserse Franken als contant geld. Piet moet weer pinnen, het geld vliegt erdoor. Het is maar goed dat we niet uit eten gaan. Cees S. meldt dat we hier op moeten letten niet over ons budget heen te gaan. Na het yoghurt/fruit/granen ontbijt met een frambozen taartje bij de koffie zijn 6 mannen gaan wandelen onder leiding van Piet. Hij wil de vele “bisses” laten zien. Dat zijn kleine snel stromende riviertjes, die Nendaz doorkruisen. Sjef en ik bedanken voor het aanbod van de excursie. Na 2 uur komen de mannen dodelijk vermoeid en met een natte rug terug in het chalet. Het was mooi, maar erg vermoeiend is het commentaar. “Goed dat jullie niet meegegaan zijn” was de uitspraak, die Sjef en ik kregen te horen bij thuiskomst van deze goed getrainde fietsers. De lunch bestaat uit bruin stokbrood met Salade Caprese, die we wegspoelen met thee. Voor vanavond hebben we een Italiaanse aardappel-ovenschotel op het menu staan.

Piet organiseert in de middag nog een excursie naar een houtzagerij, een kilometer verwijderd van ons huis. De zuidkant van het Rhônedal heeft voornamelijk lariks bomen, een harde houtsoort waar hier de meeste chalets van gebouwd zijn. De noordkant van het dal heeft meestal sparrenbomen.De lariks verliest in de winter zijn naalden, ze zien er dan veel kaler uit, sparren zijn groener. Vuren hout is van de fijnspar, grenen hout is van de grove den.

Morgen staan we vroeg op, we willen dat het huis in dezelfde staat verkeert zoals we hier  aangekomen zijn. Toch moeten we 175 km fietsen naar Genève, waar ons vliegtuig om 21 uur vertrekt. Cees S. en Dirk brengen donderdag de bus met fietsen en bagage terug naar Nederland. Cleem vliegt donderdag naar Malaga, waar zijn vrouw Jacqueline al een week verblijft. Piet, Paul, Sjef, Cees Z. en ik hopen te kunnen douchen in het hotel van de 3 mannen. We kunnen dan gewassen en geschoren met alleen handbagage in Amsterdam aankomen. De afdaling van hier naar het Rhônedal is morgenochtend nog wel een dingetje. Vooral de eerste 800 meter zijn 20% of meer, dat wordt erg voorzichtig dalen. Dirk zal Sjef coachen met de bus. In het vliegtuig schrijf ik morgenavond mijn laatste verslag van deze reis. Wanhoop niet als er morgenavond geen verslag op de mail verschijnt, het komt dan donderdag bij leven en welzijn.

Verhaal van Dirk

Na een schrijversblok van een dag, opgevangen door het epistel van Gert, vandaag een poging om de boel weer op gang te trekken. Dat de non-inspiratie samenviel met de wandeletappe is misschien tekenend. Je zou verwachten dat dan vandaag nieuwe inspiratie vanzelf komt, maar het was een rustdag en er werd wederom niet gefietst. De mecaniciens zouden de hele dag tijd hebben om de fietsen weer gangbaar te maken voor de laatste etappe, maar het lijkt er sterk op dat ook zij een rustdag genomen hebben en er morgen met op MTB fietsen na een natte modder cross lijkende racepaardjes gereden gaat worden. Jammer zoveel nalatigheid voor het materiaal dat ons al zover gebracht heeft.

Vandaag met de auto de eerste kilometers van het parcours verkent. De knelpunten voor de bus bekeken en oplossingen gezocht en hopelijk gevonden. Dit betekent dat het venijn morgen waarschijnlijk niet in de staart zit, maar zijn kop al opsteekt bij het vertrek. Mochten we morgen het Rhônedal bereiken dan komen we op voor ons meer bekend terrein, te weten vlak voor Zwitserse begrippen. Er staat niets ons meer in de weg om het vliegtuig, dat de startbaan rond 21:00 uur in Genève zal verlaten, ook daadwerkelijk te halen.

De rustdag is ontspannen doorgebracht met een laat ontbijt, waarna er koffie gedronken werd met een plaatselijke traktatie, door Piet werd aangeboden, waarvoor dank. Om niet gelijk door te gaan met de lunch was er voor de liefhebbers een wandeling van een uurtje langs een Bisse, een smal beekje dat het water van de berg afvoert naar de Rhône. We zijn niet helemaal naar beneden gelopen om te kijken of dit waar is. Het uurtje werden er twee, want alles gaat hier minder snel als we gewend zijn, want op en af is niet hetzelfde als vlak.

De lunch was dus iets verlaat maar wel een genot om naar te kijken en smaakte prima. De calorieën voor morgen worden langzaam opgestapeld, want een hongerklop zal ons op de laatste dag toch niet gebeuren. Nu een moment van bezinning waar de voetjes even omhoog kunnen, als je geen stukje schrijft of aan het spelletje Cees'en mee doet. Geen mentale voorbereiding d.m.v. het kijken van de Vuelta vandaag, want zij volgen ons in het genieten van een rustdag. Goed voorbeeld doet goed volgen.

De voorbereidingen voor morgen zullen na het diner plaatsvinden, de boel aan de kant en schoonmaken, de fietskleding klaargelegd en de tassen dusdanig ingepakt, zodat er snel een reistenue te voorschijn kan worden getoverd, want met Easy Jet vliegen in je fietsbroek is geen gezicht. De koffie, lunch en thee pakketten worden klaargemaakt. De koffie zit al in de filter en het water in het reservoir, het knopje hoeft alleen maar omgezet te worden. Morgenvroeg wordt de bus ingepakt en we zijn klaar voor vertrek. Het meer van Genève ligt op ons te wachten en we rijden aan de zonnige kant via Montreux en Lausanne. Morgen meer over de laatste etappe als Piet, in Noordwijk aangekomen, de tijd nog vindt om het verslag, voorzien van zijn visuele collage van de dag, op Facebook te zetten.