Dag 12. vrijdag 17 januari 2014, Gisborne naar Hawke's Bay in Napier, 240 km.

17 januari 2014 - Napier, Nieuw-Zeeland

Dag 12. vrijdag 17 januari 2014, Gisborne naar Hawke's Bay in Napier, 240 km.

Vanmorgen zijn we wakker geworden van een harde wind uit zee en veel bewolking. Er is duidelijk ander weer op komst. Goed dat we hier gisteren een dag zijn blijven staan om te genieten van het mooie weer. Nu moeten we weg van het strand vanwege het weer, een lege watertank, een vol toilet en een mierenplaag. De mieren hebben de honingpot van Wijnie gevonden in de voorraadkast. Uit alle gaten en kieren zijn ze binnen gekomen. Met natte zeewater doeken (de watertank is leeg) proberen we ze te vangen, hetgeen niet goed lukt. We waren gewaarschuwd voor sandflo's en hebben daarvoor een soort DEET gekocht, maar niemand heeft ons dit verteld. Na de schoonmaak zijn we naar de supermarkt in Gisborne gegaan en naast de boodschappen een mieren-lokvloeistof gekocht. De honingpot zit nu in een plastic zak bij de gasflessen.

In Gisborne  bezoek ik met Wijnie weer het standbeeld van James Cook, waarnaast een Pohutukawa boom geplant is door Princes Diana. We rijden nu 200 km zuidwaarts naar Napier door de goudgele heuvels waar hier en daar boomaanplant gedaan is. De Boskoopse boomkwekers kunnen hier goud verdienen als ze al die kale heuvels vol mogen poten met hun bomen.

We stoppen bij het plaatsje Morere waar we mensen zien baden in Hot Springs. Het is daar mistig in de bergen en wij denken niet meer warm te worden als we dat ook gaan doen. Bij het plaatsje Tutira breekt de zon door en daar gebruiken we de lunch. Helaas had ik niet op de kaart gezien dat 5 km verderop een mooi stuwmeer ligt, want dan was de stop mooier geweest. Vlak voor Napier zien we een fruitteler zijn waar langs de weg verkopen. Abrikozen, nectarines, perziken, appels. pruimen en kiwi's liggen we nu op onze fruitschaal. In het zonnetje aldaar genieten we van zijn zelfgemaakte bramen-ijs.

In Napier kies ik voor een camping midden in de stad. Morgen willen we namelijk een Art Deco wandeling maken door deze weer opgebouwde stad na de verwoestende aardbeving in 1931.