Dag 13. zaterdag 18 januari 2014, sight-seeing in Napier

18 januari 2014 - Napier, Nieuw-Zeeland

Dag 13. zaterdag 18 januari 2014, sight-seeing in Napier

We hebben gisteren besloten 2 nachten in Napier te blijven slapen. Dan is er vandaag alle tijd dit stadje te bekijken. Napier is bekend van de grootste aardbeving in de 20e eeuw van Nieuw Zeeland. In januari 1931 werd de stad door een beving vernield en de brand die daar op volgde heeft de verwoesting kompleet gemaakt. Napier en omgeving werd 2 meter omhoog getild, een gebied van 40 km2 kwam droog te liggen. Het stadje is in enkele jaren als een feniks herrezen in de Art-Deco bouwstijl, die in de jaren 30 zijn hoogtepunt bereikte. Onze camping ligt midden in de stad, maar toch is het nog zeker 3 km om in het centrum te bereiken. Dat is voor ons bejaarden lopend te ver.

Bij het ochtendgloren blijkt het buitje van gisteravond verdwenen te zijn, dus stap ik voor het ontbijt op de racefiets. De route naar het centrum wordt zo verkend en ik vind een mooi plekje op de boulevard om de camper straks te parkeren. Al fietsend leer ik het stadje beter kennen en vind de stranden bij Gisborne en aan de noordkust van Noord Eiland mooier. Na het ontbijt parkeer ik de camper bij het Art-Deco Centre op de Marine Parade en koop daar een gidsje voor een stadswandeling. We wanen ons in een filmdecor uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Wijnie is helemaal in haar element door de omgeving maar vooral ook door de leuke winkeltjes met haar favoriete kleding en sieraden. Haar zomercollectie voor 2014 is nu weer aangevuld met de zomeruitverkoop van Napier. Ze zegt dat ze nu dit jaar geen nieuwe kleding meer nodig heeft, want alles is nu compleet, ook wat betreft schoeisel en badkleding. Bijzonder goed gestemd zijn we weer naar de camping teruggegaan om nog enkele uren van de zon te kunnen genieten.

Ik bereid me nu met kaarten en een boekje voor op de dag van morgen. Wellicht is morgenavond een overnachting in Wellington de beste optie. Dan is er de hele maandag tijd om Wellington te verkennen. Dinsdagochtend de overtocht naar Picton op het Zuid Eiland.

De weerberichten zijn voor morgen nog goed, daarna wordt regen voorspeld. Het is hier gewoon een Nederlandse zomer.