Dag 14. Donderdag 16 februari 2012. Sexuele voorlichting en medische zorg in Ghana.

16 februari 2012 - Nkawkaw, Ghana

Dag 14. Donderdag 16 februari 2012. Sexuele voorlichting en medische zorg in Ghana.

Tijdens de ochtendvisite blijkt dat alle urologische OK patiënten gelukkig geen complicaties hebben. Hawa is goedlachs en heeft zelfs al rijst gegeten. Adriaan en Bert beginnen aan een programma met 7 operaties.

Ik ga eerst weer naar de Maternity Ward. Het is daar nu veel rustiger. Er liggen geen patiënten meer op de grond. Bij een ander polikliniekje om de hoek wordt in de buitenlucht de visus bepaald van een groepje mensen, die op plastic stoelen zitten te wachten. Vandaag komt de oogarts, hij komt eenmaal per maand in Nkawkaw en wil de visus weten van alle nieuwkomers.

Naast de hoofdingang van het ziekenhuis is een grote open ruimte. Hier zitten in groepen ongeveer honderd vrouwen met kinderen op schoot. Elke donderdag is het consultatie bureau voor kinderen tot 5 jaar. Het bureau wordt gedaan door verpleegkundigen. In een hoek wordt het gewicht gemeten door een kind in een tuigje aan een unster te hangen. Het gewicht wordt in het boekje "Child Health Report" op een gewichtscurve genoteerd. Als er een afwijking ontstaat op de gewichtscurve worden de kinderen meteen doorverwezen naar dr Amuzu op de Children Ward. Tot het eerste jaar moeten de kinderen elke maand komen. Tot een half jaar krijgen de baby's alleen borstvoeding, daarna mag bijvoeding gegeven worden. In het boekje is duidelijk met plaatjes aangegeven welke bijvoeding bij welke leeftijd gegeven mag worden. Borstvoeding geef je tot het 2e jaar. Verder staan in het boekje de alarmsymptomen getekend, waarbij je met spoed naar het ziekenhuis mag komen.

In een andere hoek worden de vaccinaties gegeven. Standaard is gele koorts, BCG tegen tuberculose, hepatitis B, mazelen, polio, difterie, tetanus, kinkhoest en influenza B.

Aan een verpleegkundige vraag ik van wie ze seksuele voorlichting gekregen heeft. Voorlichting kreeg ze niet van haar moeder en ook niet op school. Voorlichting kreeg ze van haar van vriendinnen, televisie en radio. Ze weet me als anticonceptie de pil, het IUD en de depoprovera te noemen. Ook de morning-after pil is bekend. Condooms zijn alleen via de apotheek te krijgen, maar daar houden de jongens niet van.

Daarna ga ik naar de HIV poli. Die is ook elke donderdag en vandaag worden 70 mensen verwacht. Hier krijgen de AIDS patiënten de medicijnen uitgereikt. Een Ghanese non van het Convent heeft de leiding. Op mijn vraag of condoom gebruik geadviseerd wordt antwoord ze: "we praten daar met de patiënten niet over, want dat weten ze al" Er is hier in Ghana dus nog veel aan seksuele voorlichting te doen.

Om 12 uur zijn Adriaan en Bert klaar met opereren. De laatste 3 patiënten zijn afgevallen. Een man van 82 jaar met een grote prostaat en een katheter had onder druk van zijn dochter "ja" gezegd tegen de operatie. Nu heeft hij zijn infuus eruit getrokken en wil niet meer. Adriaan en Bert willen nu ook niet meer, want straks trekt hij er ook nog zijn urethrakatheter met ballon eruit. De 2 anderen mannen hebben geen bloed kunnen regelen. Een prostaat operatie kan nogal bloederig zijn en het ziekenhuis wil standaard 2 zakken bloed van de familie hebben voor de operatie. Nu is zelden een transfusie nodig, maar het ziekenhuis kan die zakken bloed goed verkopen. Na de lunch bij de nonnen zien we nog 13 patiënten op de polikliniek. Met deze mensen erbij kunnen we volgende week weer 3 dagen opereren.

Voor Bert is het vandaag zijn laatste medische werkdag. Hij heeft nu 13 keer in Ghana geopereerd en nu hij 70 wordt vindt hij het genoeg. Hij is erg dubbel in zijn uitlatingen voor zijn medische inzet hier. De operatie van Hawa, daar heeft hij het voor gedaan. De patiënten, die hij geopereerd heeft zullen hem dankbaar zijn. Toch heeft hij het gevoel niet veel bereikt te hebben. De urethra stricturen blijven terugkomen, maar we hebben de Ghanezen laten zien dat met onze voortvarende inzet meer bereikt kan worden. In de afgelopen jaren zijn 2 arts-assistenten van Nkawkaw uroloog geworden. Nu zijn er in Ghana 10 urologen op 23 miljoen mensen. In Nederland zijn er 450 urologen op 16 miljoen inwoners.