Dag 15. Vrijdag 17 februari 2012. Wegbrengen van Bert naar Accra. Val van Adriaan op de OK.

17 februari 2012 - Accra, Ghana

Voordat we Bert naar het vliegveld in Accra brengen lopen we weer de ochtendronde. Voor Bert is nu alles de laatste keer. Hij mag nog een katheter verwijderen en bij Hawa maakt hij de hechting van de wonddrain in de buikwand los. De wonddrain wordt 2 cm naar buiten gehaald. Er is discussie over de ratio. Als afscheid wordt er een foto gemaakt van Hawa en de 2 urologen die het leven van Hawa gered hebben. Hier doen we het voor.

Met Sapong rijden we via Koforidua. De rechtstreekse weg naar Accra is vreselijk vertraagd door wegwerkzaamheden. We gaan nu door de bergen. Onderweg zien we heerlijke mango's en ananassen opgestald in kraampjes. Hiervoor wordt helaas niet gestopt. Wel stoppen de urologen voor een plas in de afdaling naar Accra.

Accra is een stad in een ontwikkelingsland met 2 miljoen inwoners. Hier en daar zijn hoge gebouwen in aanbouw, maar voor het merendeel is het laagbouw met veel wegverkopers als je in de file staat. Accra heeft alleen maar files, want de wegen zijn niet meegegroeid met het aantal auto's. Bert zetten we af bij Hotel Sangri-La vlakbij het vliegveld. Jacques en Herman zitten al aan het bier. Adriaan en ik bespreken een kamer en drinken een biertje mee.

Met Sapong gaan we daarna naar een Medical Support winkel. Adriaan heeft namelijk bijna zijn nek gebroken in de OK. Hij zat op een zieke kruk met vierkante wielen. Een wieltje was met een verband vastgezet. Bij een halsbrekende beweging om een prostaat bij een TURP te klieven brak het wieltje af. Bert stond gelukkig achter Adriaan en ving hem met een snelle beweging op, anders was de nek van Adriaan tijdens een TURP gebroken. Ik heb een zak geld van zijn patiënten gekregen en heb nog steeds geen bestemming gevonden. Twee nieuwe stevige krukken, waar weinig onderhoud voor nodig is, willen we gaan kopen in Accra. Na een uur file tijden komen we op de afspraak aan. Helaas is de baas net vertrokken en kan niet eerder terugkomen met de sleutel van het magazijn. Wij willen geen uur wachten en gaan naar een ander adres. Hier worden geen krukken verkocht maar morgen kunnen we elders terecht.

Adriaan en ik hebben het helemaal gehad met de krukken en gaan naar het zwembad van het hotel. Hier horen we van Nederlanders dat prins Friso in Oostenrijk door een lawine in coma geraakt is. Dat geeft een bedrukte sfeer in en langs het water.