Dag 17, woensdag 22 januari 2014, sight-seeing Nelson aan de Tasman Bay

22 januari 2014 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Dag 17, woensdag 22 januari 2014, sight-seeing Nelson aan de Tasman Bay

Gisteravond genoten van de mooie luchten boven de zee en de bergen op de achtergrond. Om half 7 op de fiets gestapt om Nelson te verkennen. De stad met 50.000 inwoners is welvarend, heeft een mooi strand en een zeehaven, vandaar dat hier veel kunstenaars en levensgenieters wonen. Een grote kerk op een heuvel bepaald het silhouet, deze kerk is gebouwd in 1842 met marmer uit de kalksteen-bergen van de Golden Bay hier vlakbij. Precies 200 jaar eerder is Abel Tasman hier geland, hij kwam in gevecht met de Maori's en verloor 3 mannen. Hij gaf die baai de naam "Moordenaers baai". De Britten hebben er later Golden Bay van gemaakt, dat klinkt vriendelijker. Ik zie hoe ze zeecontainers laden in een hoog tempo, enkele uren later vertrekt het schip naar een voor mij onbekende bestemming.

Vandaag belooft het een zonnige dag te worden, dus boeken we nog een dag bij op de camping. Meteen na de bijboeking wordt het bewolkt. Tijdens een wandeling zie ik het resultaat van de ongebreidelde houtkap op het strand. Het lijken wel een enorme buitenaardse insecten die het land veroveren. Vanavond gaan we BBQ gebruiken en daarvoor zijn boodschappen nodig. Aangezien dat met de camper een heel gedoe is, pak ik weer de fiets en maak een rondje langs de winkels. Net als ik bedenk dat ik de in Nieuw Zeeland gekochte fietspomp vergeten ben (mijn luchtpatronen liggen in Shanghai in de prullenbak) loopt mijn achterband leeg door een stukje ijzer. De binnenband is snel gewisseld en gelukkig kan ik lucht krijgen bij een rijwielhandel om de hoek. Geluk bij een ongeluk, wellicht ben ik toch een beetje voor het geluk geboren.