Dag 2. Zondag 3 september 2017 Antwerpen - Merchtem - Mons - Maubeuge

3 september 2017 - Maubeuge, Frankrijk

Dag 2. Zondag 3 september 2017 Antwerpen - Merchtem - Mons - Maubeuge

146 km in 6 uur en 25 min, 22.9 km/uur gemiddeld, 890 hoogtemeters, zonnig, later sluierbewolking, 21 graden, eerst wind van links, later wind op kop

"Mooie lange dag”

Piet, de Mediator, heeft gisteren tijdens het nabieren in het studentenhostel de dag met ons geëvalueerd. Iedereen werd gevraagd naar wat vandaag goed gegaan is en wat minder goed ging. Dat versterkt het groepsgevoel en kan voorkomen dat er een kikker uit de emmer springt tijdens onze fietsreis. Onze calorieën-voorraad werd gisteravond aangevuld met pizza's en pasta’s bij een Italiaan om de hoek van het studentenhostel.

Tijdens het ontbijt vanmorgen was niet iedereen even fris door het alcoholgebruik van de avond ervoor. Toch was er gelukkig voldoende animo om op deze stralende zondagmorgen de Markt van Antwerpen te bezoeken en te genieten van de prachtige historische gebouwen in het centrum. Na deze korte stop hebben we Antwerpen naar het oosten verlaten om Sjef te ontmoeten bij een Delhaize in Merchtem. Op Google Maps is de afstand maar 40 km, maar de route van de fietscomputer Mio maakte een grote bocht.  We kwamen pas na 55 km om 12.30 uur bij Sjef aan. Cleem en Dirk zijn vandaag de kopmannen en zij doen dat voortreffelijk. We maken veel overleg-stopmomenten op een route met veel draaien en keren over smalle paden met veel kuilen. Vooral Antwerpen bouwt aan zijn toekomst, het was erg moeilijk de stad te verlaten door de vele wegopbrekingen.

In Merchtem combineren we de koffiestop met een lunch, want vanmorgen hebben we veel tijd verloren. Dat verlies wordt goed gemaakt op weg naar de Franse grens. Het was goed opletten op een betonnen fietspad van wel 25 km langs een drukke N285. Door de vele kuilen besloten we op een gegeven moment op de grote weg te gaan fietsen, ondanks het drukke verkeer.

Veel mooie cultuur hebben we links laten liggen bij Mechelen, Brussel en Mons. De kathedraal van Mons hebben we op afstand bewonderd vanaf een spoorwegviaduct.

Na Mons beginnen de bergen en dat voelen we nu in de kuiten. Piet heeft last gekregen van zijn hamstrings en zijn fibulakop aan de buitenkant van zijn knie. Ondanks het advies van zijn huisarts het rustig aan te doen, is hij telkens als 2e boven bij een beklimming (na Dirk).

In ons hotel van vannacht hebben Dirk, Sjef, Cleem en Cees van Z. een familiekamer met een twijfelaarbed voor 2 kinderen. Cleem wilde eerst op de grond gaan slapen, maar hij kreeg later een kamer voor hem alleen van de vriendelijke vrouwelijke hotelier.

Morgen staat er 168 km op het programma, de koffiestop zullen we beter gaan plannen.

Verslag van Dirk

Na een lange nazit, waarbij het bier en de cola rijkelijk vloeide, volgde voor sommigen een onrustige eerste nacht. Onwennigheid, ongebruikelijke geluiden en een klotsende maag waren de meest gehoorde redenen. ’s Morgens stond iedereen wel weer fris en fruitig klaar in het witte TFC tenue om aan te vallen op een karig jeugdherberg-ontbijt. Met half gevulde magen werd de auto weer geladen en de fietsen uit de catacomben omhoog gebracht naar het straatniveau. Dit niveau was behoorlijk twijfelachtig, want de hele binnenstad van Antwerpen ligt op de schop. Er wordt aan “de lijn” gewerkt en alles ligt open tot op grote diepte. Voordeel vannacht, er was op de kamers geen verkeersgeluid te horen.

Op verzoek van Gert werd een bliksembezoek gebracht aan de Grote Markt, waar de groep zich liet fotograferen, nog onwetend van wat de dag zou brengen. Dit uitstapje deed een ieder gewaar worden van de gevaren van tramrails en het ongemak van kasseien en daar zijn er hier veel van. Tijdens de uitvaart van de stad werd een prachtig park doorkruist, daar waren meteen de laatste bomen tot de lunch. Dit betekende natuurlijk wel dat het gebruikelijke plas-lek uitbleef en dat op onze leeftijd. Door het lage tempo in de eerste uren werd de koffiestop omgetoverd tot lunchpauze.

Sjef had de bus geparkeerd bij een Delhaize in Merchtem. Deze winkel bleef op zondag maar open tot 12 uur en dan gaat ook de parking op slot. Er werd snel een oplossing gezocht en gevonden bij de Action, welke de hele zondag gesloten is. Op een open parkeerplaats werden de tafels en stoelen opgesteld. Sjef had al boodschappen gedaan en die werden gemixt met wat er nog in de bus aanwezig was. De meegenomen koffie van het ontbijt uit het hotel had de reis niet helemaal overleefd, maar was nog in voldoende mate aanwezig, zodat iedereen nog een bakkie had.

Het middaggedeelte stond te beginnen en nadat alles weer was ingepakt. Sjef werd geïnstrueerd en de fietsen werden bestegen. De Mio van Cleem, ondersteund door de Polar van Dirk, stuurden de renners door onbekend terrein. De route, uitgezet door Cees Spruijt op de papieren Michelin kaarten van de Benelux en Frankrijk, is door Piet gedigitaliseerd en verspreid. Hij brengt de heren over schitterende binnenwegen, maar vanmiddag over een, langs een lineaal getrokken, weg, waar veel kilometers gemaakt worden. Het glooiende terrein vroeg wel om de nodige inzet, maar de trainingskilometers voorafgaande aan dit evenement deden zich nu in positieve zin gelden. De kilometers gleden onder de wielen door en langzaam maar zeker kwam Maubeuge niet alleen op de borden te staan, maar werd ook kort na de Frans-Belgische grens bereikt. In hotel La Tour des Lys zijn de kamers geboekt en kon een verlaat terminaal biertje worden opengetrokken.

Een prachtige fietsdag kwam tot een eind en wat de avond brengt is nog een verrassing.