Dag 23, dinsdag 28 januari 2014, Mount Cook naar Lake Hawea bij Wanaka, 280 km.

28 januari 2014 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Dag 23, dinsdag 28 januari 2014, Mount Cook naar Lake Hawea bij Wanaka, 280 km.

Vandaag letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van onze Nieuw Zeeland reis bereikt.

Bij mijn afscheid als huisarts in Oss kreeg ik van mijn opvolgers een helikopter-vlucht over de Mount Cook aangeboden. Daar hebben we nu gebruik van gemaakt. Om 9 uur was het perfect weer, een strak blauwe hemel en gedurende 1 uur vlogen we over de Fox- en Franz Josef-gletsjer, langs de Mount Cook (3754 meter) en de Mount Abel Tasman (3497 meter) en maakten ook nog een stop op een gletsjer plateau. Het was een fantastische belevenis om nooit meer te vergeten. De uitzichten waren fabuleus en het gevoel overweldigend. Nog nooit heb ik zoveel foto's in korte tijd genomen. Achteraf had ik ook moeten filmen, maar ik kan geen 4 dingen tegelijk; genieten, kijken, foto's maken en dan ook nog filmen. Daarom was het ook heerlijk nagenieten met een cappuccino op een terras.

Onze campervan staat om 11 uur klaar voor vertrek voor een mooie tocht richting Queenstown. Eerst nog 140 km langs de kust naar Haast en daarna nog 140 km dwars door de Alpen naar het Lake Hawea om te overnachten bij Wanaka, op advies van Jim. Al vrij snel passeerden we een Salmon Farm aan een azuurblauwe rivier. Achteraf hadden we daar moeten lunchen, maar dat vonden we nog te vroeg. Een prachtig uitzicht hadden we bij Knight Point met zeehonden en pinguïns in de verte. Vaak moesten we over one-lane bridges om een brede rivier passeren. De zon kleurt alles prachtig.

Haast is een dorpje van niets, de mensen hebben geen haast, want er is niets te doen. Toch maar gestopt voor een lunch, want de volgende 140 km is er weer geen enkele benzinepomp of winkel. Er is nauwelijks verkeer op de goed geasfalteerde wegen, alleen soms een vermoeide fietser met zware bepakking.

Na Haast gaan we de Haast-pas over en zien we mooie watervallen in de snelstromende Haast rivier uitkomen. Daarna rijden we wel 50 km langs het stuwmeer Lake Wanaka en daarna het Lake Hawea. Voor Nederlandse begrippen onbegrijpelijk dat er geen enkele huis langs of een plezierboot op deze meren te zien zijn. Alleen maar kilometers lang ongerepte natuur in het land van de Lord of the Rings. Op de camping aan het meer zien we voor de 3e keer de Rotterdamse families, die net als wij een rondreis maken.

Wijnie kan het niet laten te gaan zwemmen in het koude smeltwater, ze breekt bijna haar heup op de rotsen om in het water te komen.