Dag 26, vrijdag 31 januari 2014, Dunedin - Waikouaiti - Moeraki Boulders, 60 km.

31 januari 2014 - Moeraki, Nieuw-Zeeland

Vannacht was het erg koud door de onbewolkte lucht. Bij het wakker worden besloten niet te gaan fietsen, want de zeem van mijn fietsbroek blijkt nog nat te zijn. Gisteravond is de fietskleding door Wijnie gewassen en is nu nog niet droog. Ik loop nu met deze ochtend-temperatuur en vochtige kleding de kans urologische problemen te krijgen. Gisteren heb ik de highlights van Dunedin al gezien en de steilste weg met een hellingspercentage van 29% in een stad in de wereld, geloof ik wel.

Vanmorgen de camper bij het mooie renaissance railway-station geparkeerd en ook Wijnie alle bezienswaardigheden van Dunedin laten zien en ook weer in de First Church geweest met zijn 2 orgels en mooie glas-in-lood ramen. Ook genoten van cappuccino met bleuberry muffins op het 8-hoekige plein, de Octagon.

In het boekwinkel heb ik het aanbevolen Explore New Zealand book met 60 scenic driving tours gekocht. Daar wordt de komende 4 weken gebruik van gemaakt. Rond de middag rijden we naar het noorden om de Moeraki Boulders en de yellow-eyed pinguïns te zien.

Bij het strand van Waikouaiti maken we een break, wij zijn daar de enige gasten, behalve wat meeuwen en een paard. In zee maken een jetskiër en 2 surfers capriolen op de golven.

Helaas wordt het na een uurtje bewolkt en fris, hier hadden we eigenlijk best nog een dag willen blijven, vooral omdat Wijnie hier gemakkelijk op het strand kan komen.

40 km verder stoppen we bij de Moeraki, beroemd om zijn 65 miljoen jaar oude versteende "voetballen" op het strand en zijn lekkere visrestaurant, daar gaan we vanavond eten.

Als het morgen mooi weer is rijden we terug naar het strand van Waikouaiti.