Dag 28, zondag 2 februari 2014, Caroline Bay in Timaru naar Rakaia aan de Rakaia rivier, 110 km.

2 februari 2014 - Rakaia, Nieuw-Zeeland

We zijn vandaag op de helft van onze Nieuw Zeeland reis en hebben besloten nu een reis-rustdag te nemen. De afgelopen 4 weken zijn er zoveel indrukken binnen gekomen, die verwerkt moeten worden. Vannacht niet gestoord op de vrije parkeerplaats bij de baai, waar nog 10 andere campers staan. De dag begint zonnig aan de Caroline Bay in Timaru, we nemen plaats aan de zeerand met een boek.

Het is nog steeds jammer dat we gisteren de rustdag niet genomen hebben in het onverwacht mooie baaitje van Waikouaiti. Dat strand staat niet op de kaart vermeld en daarom was het daar wellicht zo rustig. Helaas wordt het om half 11 bewolkt en steekt er een frisse wind op. De stoelen worden ingeklapt en de campervan rijdt weer naar het noorden.

De hoge klei-kusten blijken van Palmerston tot aan Christchurch geen mooie zandstranden meer te hebben. Het landschap is vlak geworden met vruchtbare grond, veel akkerbouw en veeteelt, hier is de graanschuur van Nieuw Zeeland. We stoppen vaak, omdat hier mijn boerenhart opengaat.

In de loop van de middag breekt toch de zon weer door, dus stoppen we in Rakala op een mooie camping met veel bomen. Helaas is de snel stromende rivier Rakaia te ver lopen om daar ons boek verder uit te lezen. Over de rivier is de langste brug van Nieuw Zeeland aangelegd. In het oosten van het Zuid Eiland zijn de bruggen 2-baans, terwijl in het westen en midden van het eiland de bruggen 1-baans zijn. Je moet dan wachten op een tegenligger of op de trein, want in de buurt van Greymouth liep zelfs de treinbaan over die 1-baansbrug!

Morgen rijden we naar de krater van de gedoofde vulkaan Akaroa op het schiereiland Banks Peninsula bij Christchurch, waar we misschien 2 nachten blijven staan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl