3 februari 2014 - Okains Bay, Nieuw-Zeeland

Dag 29, maandag 3 februari 2014, Rakaia Rivier naar Okains Bay op Banks Peninsula, 120 km.

Gisteravond ben ik nog op de fiets de omgeving gaan verkennen. Vlak de achter camping loopt namelijk een snelstromende rivier met daarlangs een mountainbike-pad. Op het geluid af vond ik een waterval en even verderop gingen vissers op weg naar huis in hun 4 wheel-drive door het diepe water van de snel stromende rivier, om thuis de gevangen zalmen op de BBQ te doen. Ook ontwaarde ik in het struikgewas 2 fietsers, 18 jaar oud, op wereldreis uit het Lake District van Engeland voor hun eerste overnachting in Nieuw Zeeland. Het zag er erg idyllisch uit om zo dicht bij het water in de natuur een nacht te gaan doorbrengen op een fiets-rondreis.

Vanmorgen opgestaan met een strakblauwe hemel, mooi weer om naar de dode vulkaan Akaroa op het Banks schiereiland te rijden. De krater is echter naar zee doorgebroken. Op weg naar Akaroa maken we tijdens de koffiebreak in Lincoln kennis met een veteranen-fietsclub, het oudste lid is 87 jaar en hij fietst nog goed.

Op de kraterrand-rondweg van het schiereiland maak ik de mooiste foto's. We kiezen niet voor het kratermeer zelf, maar voor een baai aan de oostkant van de vulkaan, want daar is het niet toeristisch en heeft toch een mooi strand.

Op de camping aan zee spreken we gezellige Nederlanders. Op het strand ontmoet ik ook een 66-jarige boerin met haar 3 kleinkinderen. Ze heeft met haar man en 3 zonen 600 hectare land en leven van de 3000 schapen en 600 vleeskoeien. In het afgelegen dorp wonen ongeveer 100 mensen en er zitten maar 18 kinderen op de lagere school.  Het zijn allemaal afstammelingen van een kleine groep Franse kolonisten. Ze hebben zich hier in 1840 gevestigd en deze mensen zijn nu de 6e generatie.