Dag 3, woensdag 8 januari 2014, Shanghai en vliegreis naar Auckland, 9500 km.

8 januari 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Dag 3, woensdag 8 januari 2014, Shanghai en vliegreis naar Auckland, 9500 km.

We zijn gistermiddag nat en verkleumd op de hotelkamer aangekomen. Wijnie was na een heet bad nog steeds niet warm. Natuurlijk mag ze niet ziek worden, dus is Wijnie na het bad op de hotelkamer gebleven. Ik heb in de regen nog wat rondgelopen door de stad. Als man alleen is dat geen pretje, want je wordt overal aangeklamd voor een "lady-massage" Het is erg lastig aanhankelijke vrouwen of mannen met mooie vrouwen-plaatjes van je af te houden. Dus heb ik in winkels wat rondgeslenterd, maar zonder boodschappenlijstje vind ik dat moeilijk. Als het morgen nog steeds regent zal ik met Wijnie nog eens zo'n rondje maken, dat is samen veel leuker. Met een warm drankje en een lekker hapje voor Wijnie ben ik verkleumd thuis gekomen. Dan maar op tijd in bed met mijn Ipad, een puzzeltje en een boek. Het wordt morgen een lange dag, want het vliegtuig vertrekt pas laat in de avond naar Auckland.

Vanmorgen geen continental ontbijt in het hotel genomen, te weinig voor teveel geld. Onderweg wandelend naar Nanshi, de oude stad, heerlijk fruit gegeten met een lekkere cappuccino. Langs de Yu-tuinen komen we bij het Huxinting Theehuis. Hier bezoeken we de Baiyun tempel. In het middelpunt is een zaal gewijd aan 7 Taoïstische goden. Dan komen we in de Yu Yuan-bazaar, een herbouwd winkelgebied in Ming-stijl laagbouw. Door het winderige waterkoude weer hebben de verkopers zeer weinig klandizie en voor ons lage prijzen. We laten ons verleiden tot de aankoop van een parelketting, een Chanel dameshorloge en Rado herenhorloge met keramische banden, met de verzekering dat het allemaal echt is?! Voor de kleinkinderen kopen we chop sticks (Chinese eetstokjes)

Op de terugweg naar het hotel drinken we in ons inmiddels bekende adres weer een cappuccino met lekkere blueberry muffins. Tot 17 uur kunnen we op de hotelkamer blijven voor een lekker bad etc. Verder regel ik bij de balie van het hotel een taxi naar het vliegveld met een afgesproken prijs. Maandag ben ik namelijk op de heenweg door een taxichauffeur ontzettend afgezet (naar nu blijkt) van het korte ritje van Longyuan road naar het hotel. Ik betaal nu maar de helft voor een rit van het hotel helemaal naar het vliegveld! Toch was het ritje met de taxi best wel spannend, want hij kwam ons pas om 18 uur ophalen. Er waren ontzettend veel files om de stad uit te komen en naar het vliegveld is 50 km vanaf het centrum van Shanghai gerekend. Gelukkig werd het minder druk toen we de brug over de Huangpo gepasseerd waren.

Bij het inchecken werd mijn koffer er uitgehaald, hij moest open en werd helemaal doorzocht. Wat blijkt: mijn luchtpatronen tegen lekke banden mogen niet mee. In Girona was ik mijn patronen ook al kwijt in de handbagage, maar in een koffer vinden ze ook! Toch wel goed zo'n check in Shanghai, in Amsterdam op Schiphol zien ze de luchtpatronen over het hoofd.

Om 22.10 uur vliegen we met Air New Zealand naar Auckland, een vlucht van 12 uur