Dag 30, dinsdag 4 februari 2014, Okains Bay op Banks Peninsula, 50 km fietsen.

4 februari 2014 - Okains Bay, Nieuw-Zeeland

Dag 30, dinsdag 4 februari 2014, Okains Bay op Banks Peninsula, rustdag op het strand en 50 km fietsen.

Het belooft een prachtige stranddag te worden, dus boek ik nog een dag bij op de camping aan de mooie baai. Met dit mooie weer kan Wijnie naar het strand blijven en ik kan gaan fietsen. Plan is het dal uit te fietsen en dan over de kraterrand-rondweg naar de binnenbaai/kratermeer van Akaroa, een mooi tochtje van 50 tot 60 km.

De eerste 8 km uit het dal zijn redelijk vlak maar de laatste 3 km zijn 10 tot 15% naar 600 meter hoogte. Als ik op 1 kilometer voor de top, staand op de pedalen om niet om te vallen, passeert een boer mij op zijn quad en hij roept: "there are more easy things to do in your life". Tegen deze boerenwijsheid kan ik niet op en stap af, het is tenslotte vakantie.

Genietend van het uitzicht en daarna van de afdaling rij ik terug en sla linksaf om een andere baai te bekijken, want dat heeft maar een hoogteverschil van 200 meter. Wat is het leven toch mooi als je zo over de zee en de kust mag kijken.

Op de terugweg bezoek ik de begraafplaats van deze boerennederzetting en lees met bewondering de teksten op de grafstenen. Veel pioniers van tussen 15 en 25 jaar uit Ierland en Engeland zijn rond 1850 gekomen en liggen hier gegraven.

Op het strand lang gepraat met onze camping-buurman: een gepensioneerde socioloog, in Speyer (Duitsland) in de oorlog geboren, naar London (Canada) geëmigreerd, op vakantie in Nieuw Zeeland verliefd geworden en woont nu al 35 jaar in Christchurch, bijzonder interessant om zulke levensverhalen te horen.

Om 18 uur blijkt de accu van de camper, die maar 100 meter van het strand in het helmgras geparkeerd staat, leeg te zijn. Op deze camping zijn namelijk geen elektriciteitsaansluitingen. Gelukkig start de motor nog wel, dus vanavond zonder licht naar bed.

Morgen rijden we naar Christchurch om Leen Amersfoort en Arja Hogeweg te ontmoeten. Zij zaten bij mij in de klas op de lagere /basis Oranjeschool in Alphen a/d Rijn. Bijzonder om hen na meer dan 50 jaar weer eens te ontmoeten.