Dag 31, woensdag 5 februari 2014, Okains Bay naar Christchurch, 90 km

5 februari 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Dag 31, woensdag 5 februari 2014, Okains Bay naar Christchurch, 90 km

Wat gespannen opgestaan, want de campervan moet van het strand af. De campingbaas heeft mij gisteren gewaarschuwd dat veel campers op die plaats met de tractor uit het zand weggesleept moesten worden. Zijn tractor is pas 's middags beschikbaar. Zorgvuldig heb ik een route door het mulle zand en de duin-helm uitgepuzzeld. Gelukkig geven de dubbellucht-achterwielen en de 4.9 liter dieselmotor zoveel druk en vermogen dat de camper zonder moeite weer op de begaanbare weg komt. Ook de steile klim uit het diepe dal naar de kraterrand gaat moeiteloos. Daar aangekomen zitten we in de wolken, hetgeen jammer is voor het uitzicht naar de diverse dalen.

In Akaroa is het guur en te koud om een boottocht te maken naar de bijna uitgestorven hector-dolfijnen. Je mag op zee, als ze er zijn, met ze zwemmen en spelen in een wetsuite.

Tijdens een heerlijke cappuccino met een bleu-barry muffin kan ik mijn dagverslagen van de afgelopen dagen verzenden en het NRC van 2 dagen oud met diverse mails downloaden.

Na 90 km rijden vinden we in het centrum van Christchurch een Top10 camping op advies van Leen en Arja Amersfoort. Zij komen uit Alphen a/d Rijn en zijn in 1980 naar Nieuw Zeeland geëmigreerd. Ze zaten, net als ik, op de Oranjeschool en kwamen ook in dezelfde gereformeerde kerk. Vorig jaar heb ik op een reünie bij het 100 jarig bestaan van die lagere school, middels een videoboodschap weer contact met hen gekregen. Om half 4 zien we Leen en Arja na 50 jaar bij de receptie op de camping. We worden hartelijk bij hen thuis ontvangen. Veel herinneringen uit onze jeugd worden opgehaald, waarbij ook het geloof ter sprake komt. Verder krijgen we veel informatie met foto's over de vernietigende aardbeving van Christchurch in 2011.

In een restaurant wordt net zo'n voedzame maaltijd voorgeschoteld als in Greymouth, 10 dagen geleden, met Marian en Jim.

Morgen gaan we met Arja en Leen de stad Christchurch bekijken en onze aandacht zal vooral uitgaan naar de herbouw van de stad.