Dag 32, donderdag 6 februari 2014, Christchurch sight-seeing

6 februari 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Dag 32, donderdag 6 februari 2014, Christchurch sight-seeing

Vandaag is het in Nieuw Zeeland "Waitangi Day", de enige nationale feestdag die het land kent, iedereen heeft vandaag vrij. Leen en Arja dus ook en zullen ons de verwoestingen laten zien van de aardbeving in Christchurch in 2011. Het hele centrum is verwoest en je kan er bijna niet meer inkomen met de auto door de afzettingen. Vanmorgen vroeg heb ik de stad al verkend, als een ramptoerist, op de racefiets en was onder de indruk van de gaten, die in de stad geslagen zijn. Het lijkt wel of er een groot bombardement heeft plaatsgevonden, want alle hoge gebouwen in het centrum zijn afgebroken of worden gerenoveerd. Buiten het centrum is veel laagbouw en dat lijkt redelijk ongeschonden de aardbeving overleefd te hebben.

Op mijn fietstocht kwam ik ook door de botanische tuin van het Hagley Park met zijn prachtige grote bomen. Bij een Japanse vijver zag ik een alcoholist 's morgens om kwart voor 7 muntjes vissen uit het water. Zo kan hij met dat geld zijn drankvoorraad voor vandaag weer aanvullen.

Met Leen en Arja hebben we het rondje wandelend door het centrum nog een keer gedaan, met hun verhaal erbij. Indrukwekkend is de impact die zo'n aardbeving heeft op een stad. De schade is hier alleen al 30 miljard euro, die betaald wordt door de hele Nieuw Zeelandse bevolking uit een "pot" voor deze calamiteiten, want elke inwoner kan dit overkomen.

Met inventiviteit is het openbare leven weer opgepakt met bijvoorbeeld zeecontainers, die worden nu gebruikt als winkel, maar ook om een voorgevel te stutten. Alle openbare gebouwen zijn nog in herbouw en van deze gelegenheid wordt nu gebruik gemaakt door er een nieuwe moderne stad van te maken.

Door de Waitangi Day was er toch weer sfeer in het centrum door een bloemen-tentoonstelling en Maori-zang met dans.

Slechts 1 museum is weer open en die gaf een mooi beeld over de Maori cultuur, maar ook met een verhaal van Fred en Murtle Flutey, die in de zuidelijkste stad Bluff een "schelpenhuis" hadden. Dat huis is nu een nationale bekendheid geworden en in het museum na hun dood weer opgebouwd met duizenden parelmoer-gepolijste grote schelpen.

's Middags nog gezellig geborreld met Arja en Leen en misschien hebben we daarna voor eeuwig van hen afscheid genomen.