Dag 33, vrijdag 7 februari 2014, Christchurch naar Kaikoura aan de Stille Oceaan, 190 km.

7 februari 2014 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Helaas geen zon bij het opstaan, er is een frisse wind uit zee opgestoken, maar gelukkig nog geen regen. Gisteren hadden we een strak blauwe lucht met zon, die snel verbrandt door de dunne ozonlaag in Nieuw Zeeland. Toch was het 's avonds helaas weer te koud om lang buiten te zitten.

We rijden vandaag weer naar het noorden, want maandag nemen we de ferry weer naar het Noord Eiland. Twee keer maken we een stop voor een cappuccino in één van de weinige dorpjes op weg naar de Stille Oceaan. Het landschap verandert gaandeweg van vlak naar bergachtig en 20 km voor Kaikoura zien we de zee weer terug. De weg ligt nu ingeklemd tussen de bergen en een rotsachtig kiezelstrand. Er wordt hier veel op kreeft gevist door mannen in duikuitrusting en een harpoengeweer.

De bergen lopen hier zo steil de zee in dat op 500 meter uit de kust al een diepte van 1200 meter gemeten kan worden. Daarom kunnen de walvissen hier relatief dicht langs de kust zwemmen. Vanuit Kaikoura kan je boottochten boeken om die walvissen te spotten, maar ook kan je hier weer zwemmen met dolfijnen.

Het gure weer is niet aantrekkelijk om dat vandaag nog te gaan doen. Daarom gaan we wat winkelen en vroeg naar de camping, want wandelen zoals gisteren door Christchurch is voor Wijnie niet haalbaar. Gelukkig heb ik een fiets en maak een mooi tochtje langs de kust en spot nog wat zeehonden en aalscholvers bij pancake-rotsen op zijn kant.

Als ik langs een viskiosk fiets word ik door emigranten vanuit Haarlem aangeroepen, want zij zien op mijn wielertenue “Paul Tweewielers" uit Katwijk aan Zee staan. Van hen krijg ik voor de komende 3 weken adviezen, hoe ik onze rondreis verder moet invullen. Hun zeebanket op het plastic bordje ziet er zo smakelijk uit, dat ik ook besluit hetzelfde te bestellen voor thuisblijver Wijnie en mij. Een half uurtje later genieten we in de camper van greenlip-mosselen, coquilles en een omelet van ei met kreeft, die we wegspoelen met een Cabernet Sauvignon uit de streek Marlborough, hier 50 km vandaan.