Dag 34, zaterdag 8 februari 2014, walvisspotten in Kaukoura en naar Blenheim, 135 km.

8 februari 2014 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Dag 34, zaterdag 8 februari 2014, walvisspotten in Kaukoura en naar Blenheim in de Marlborough streek, 135 km.

Afgelopen nacht heeft het flink geregend, maar tijdens mijn fietstochtje voor het ontbijt langs de rotsachtige kust van Kaikoura heb ik daar geen last meer van; de zon breekt door en de wind is gaan liggen. Kortom een ideale dag om vandaag op zee walvissen te spotten. In de tot 1500 meter diepe zee hier vlakbij de kust, zijn op dit moment ongeveer 9 manlijke potvissen, die elk uur aan de oppervlakte hun lucht komen verversen. Ze doen dat door 5 tot 10 minuten dobberend op adem te komen, voordat ze weer tot grote diepte op jacht gaan naar pijnstaart-inktvissen. De potvis is de grootste tandwalvis, heeft een brede grote kop en een smalle onderkaak met tanden. De bultrug is een baleinwalvis, heeft een veel grotere bek en 2 grote borstvinnen. De staartrand van de bultrug is meer gekarteld dan de potvis, dus bij een duik kan je het verschil herkennen.

Met 50 personen gaan we in een snelle catamaran 2 uur de zee op. Terwijl wij op zee zijn, met nog 2 andere boten, wordt hier of daar een walvis gespot. Met grote snelheid gaat onze boot dan richting potvis, waarbij we dan nog net op tijd zijn om hem te kunnen fotograferen voordat hij weer zijn duik maakt. Onderwijl zien we ook albatrossen over het water scheren, maar die zijn erg moeilijk uitvergroot met de camera te pakken. Toevallig zien we ook nog de zeldzame hektor-dolfijn (volgens de gids) voor onze boot opduiken. Na de zeetour gaan we in het toeristenstadje lunchen en wat shoppen.

Om een uurtje of 3 kiest de camper weer de noordelijke richting en stopt in Blenheim. Die stad is het centrum van de Marlborough wijnstreek. Vlak voor Blenhein passeren we de Blind River, onze lievelingswijn. Het is dan ook niet toevallig dat in deze wijnvallei de zon schijnt, het minder waait en het warmer is.

Voor morgen heb ik een wijntour geboekt, om half 12 worden we met de bus bij de camping opgehaald en blijft de campervan daar tot maandagmorgen staan.