Dag 35, zondag 9 februari 2014, Blenheim in de Marlborough wijnstreek sight-seeing

9 februari 2014 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Voor het ontbijt weer een rondje gefietst en ik was onder de indruk van de welvarende plaats Blenheim. Deze stad met 28.000 inwoners ligt in het centrum van het wijngebied Marlborough en heeft nog maar 30 jaar wijnbouw. Daarvoor was er veeteelt op rotsige grond, totdat een boer ontdekte dat het hier een ideale plaats is voor wijnbouw. Sinds die tijd zijn er nu al 147 wineries op 2400 hectare grond en is de hele gemeenschap direct of indirect met de wijn verbonden.

Wij hebben ons op de camping ingeschreven voor een Wine Tour en worden opgehaald door Dave. Onze groep bestaat uit Canadezen, Engelsen en Zwitsers, die allemaal van drank en lekker eten houden.

Zo gaan we wijn proeven bij de wineries Wither Hills, Villa Maria, Wairau en Saint Clair, maar gaan onderweg ook nog ergens kaas happen, dressings testen en zoetigheid uitproberen op een chocoladefabriek. Bij Wairau wordt een lunch geserveerd met een wijn naar keuze.

Gaandeweg werd de stemming steeds beter en leken we één grote familie. Het is maar goed dat niet alle wijn doorgeslikt is en de chauffeur Dave ons thuis bracht, want anders had ik de campervan tegen een boom geparkeerd.

Onze wijnvoorkeur is de Sauvignon Blanc Clifford Bay 2013, Seddon Pinot Gris 2013 en Pinot Noir Grenache Hawkes Bay 2010.

Morgen gaan we naar Picton, waar de ferry naar Wellington op ons wacht.

Helaas was ik mijn fototoestel vergeten, maar met de Iphone lukt het ook.