Dag 45, woensdag 19 februari 2014, Coromandel via Thames naar Auckland, 180 km.

19 februari 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Dag 45, woensdag 19 februari 2014, Coromandel via Thames naar Auckland, 180 km.

Gisteravond had ik het gevoel altijd in Coromandel te willen blijven wonen, zeker na die mooie zonsondergang. Vanmorgen voelt dat echter heel anders, want het regent. Ik ben er tevens achter gekomen hoe afgelegen dit dorpje van de geciviliseerde wereld ligt. Het kost mij wel anderhalf uur zweten in de campervan om over een onmogelijke, maar toch wel mooie weg als de zon schijnt, in Thames te komen. Alleen maar draaien en keren op een smalle weg met links de bergen en rechts de zee. Gelukkig ben ik niet geraakt door een tegenligger, spiegels in de bocht proberen je daarvoor te behoeden. Het is niet te geloven, maar hier zijn ook weer die niets ontziende duivelse bomentransport-vrachtwagens.

Om even tot rust te komen hebben we koffie gedronken in het leuke dorpje Te Puru, waar je kan zitten in een blauw/oranje badkuip op het terras (iets voor Monique en Hermen).

Na Thames rijden we langs de kust van de binnenzee naar het westen richting Auckland. Dat is een relatief arm vlak gebied met veel oester- en kokkel-cultuur. Er ligt hier een meters dikke schelpenlaag op het strand met daarop veel scholeksters.

Op de kaart had ik een camping (zonder adres) gezien dicht bij het centrum van Auckland. Pas na 3 keer vragen heb ik hem eindelijk gevonden en dat viel niet mee in de drukke avondspits.

Auckland blijkt erg heuvelachtig, want nu staat de camper 50 meter lager dan de weg, helemaal onder in een dal.

Op de fiets ben ik de stad gaan verkennen met een plattegrond in de rugzak. Eerst naar het hooggelegen Cromwell Park gereden en vandaar naar Mount Eden. Dat blijkt een 200 meter hoge vulkaan met nog een echte krater. Vandaar had ik een mooi uitzicht over de stad met in het noorden de Sky Tower en de Harbour Bridge. Met dat als richtpunt heb ik de haven gevonden waar net een zeilwedstrijd gaande was. Daarvandaan vond ik in een prachtig park het Auckland War Museum. Al fietsend heb ik nu een aardig beeld van de stad gekregen.

Misschien parkeer ik morgen de campervan bij dat museum en kunnen we vandaar de stad verder verkennen.