Dag 5. vrijdag 10 januari 2014, Rotoma naar Rotorua, 60 km

10 januari 2014 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Dag 5, vrijdag 10 januari 2014, Rotoma naar Rotorua,  60 km

Onze eerste nacht in Nieuw Zeeland slapen we bij Jeroen en Lorriane in het gastenverblijf. Alles is spic en span schoongemaakt en het ruikt hier in huis niet naar zwavel, zoals aan dit kratermeer 40 km ten noordwesten van Rotorua. Vanwege de frisse lucht en het mooie uitzicht zijn onze camperverhuurders hier gaan wonen.

Wel moeten dagelijks hun 2 kinderen 's morgens en 's middags naar basisschool in Roturua gebracht en gehaald worden, want hier rijdt geen schoolbus zoals in de USA en Canada. Om half 2 ben ik klaar wakker. Aangezien het morgen een drukke dag wordt met veel uitleg over de camper en de eerste rit in een links rijdend land, besluit ik nog 7.5 mg dorminoct te nemen om straks fris wakker te worden.

Inderdaad zijn we lekker uitgerust als de stralende zon ons om 8 uur wekt. We maken zelf ons ontbijt met oa kakelverse eieren van de hier rondlopende kippen. Jeroen neemt wel 2 uur de tijd om ons alles te vertellen over hun zelf opgebouwde motorhome, de "Great White".

Deze 6-persoons camper is van alle gemakken voorzien. Hij weegt leeg 4000 kg, maar de 4.9 diesel 6 traps-automaat heeft geen enkele moeite met het gewicht. In de slaapcabine boven de bestuurders kan je zelfs rechtop zitten, de huif is wel 3.40 meter hoog. Dat wordt straks wel oppassen bij benzinepompen met een wat lagere luifel. Helaas kan Wijnie door haar stijve heup niet het trapje op naar boven, dus wordt het matras van wel 2 bij 2 meter uit de bovencabine naar beneden gehaald en in de achtercabine gelegd. Dat wordt ons slaapvertrek, in het middengedeelte zit het keukenblok en daartegenover de douche met het toilet. Dan maken we in de voorcabine de eethoek.

In de bovencabine kunnen we nu alle spullen kwijt en last but not least kan ik daar de Merida racefiets van Jeroen geheel compleet plat neer leggen. Zo blijft zijn fiets mooi schoon en kan hij niet gestolen worden. Rond het middaguur neemt Lorraine alle tijd om ons de high-lights van Nieuw Zeeland te vertellen. In de road map wijst ze alle mooie bezienswaardigheden aan. Met mijn fototoestel maak ik de aantekeningen, want het duizelt je op een gegeven moment van alle informatie die je in zo'n korte tijd te verwerken krijgt. Na het zetten van een handtekening onder het huurcontract vertrek ik toch wel met buikpijn. Ik wil deze mooie camper natuurlijk in dezelfde nieuwstaat over 7 weken terugbrengen. Daarom rij ik de eerste 40 km terug naar Rotorua over een niet al te moeilijke weg, die we gisteren ook al gereden hebben, om aan de camper en het verkeer te wennen.

In de stad doen we de eerste noodzakelijke boodschappen bij de supermarkt en verder koop ik bij Vodafone een prepaid kaart voor de telefoon en een prepaid kaart voor de Ipad. Zo kan ik goedkoop in Nieuw Zeeland bellen bij pech met Jeroen te kunnen overleggen en ben ik mobiel vanuit Nederland bereikbaar onder nummer +64 2108513704. Verder kan ik nu lekker mailen met Ipad en jullie de verslagen toesturen.

In Rotorua vind ik een camping aan het kratermeer. In het zand borrelt warm water omhoog, als je met een schep een gat graaft. Het water is loeiheet aan de voeten in het natte zand en de bodem van het meer voelt veel warmer aan dan de watertemperatuur.

Op de racefiets verken ik 's avonds het toeristenstadje en neem op de terugweg een lekker gebraden kippetje mee, die we oppeuzelen bij de camper.