Dag 5. Woensdag 6 september 2017,  Moret-sur-Loing - Pithiviers - Jargeau - Chateau Chambord - Blois

6 september 2017 - Blois, Frankrijk

170 km in 7 uur en 3 min, 24.2 km/uur gemiddeld en 665 hoogtemeters, eerst zonnig, later bewolkt, 21 graden en flinke wind op kop

"De wit-blauw fietstrein dendert tegen de wind in richting het zuidwesten"

We zijn gisteravond op een voortreffelijke maaltijd verrast door Piet de Mediator en Paul de Kruidenier. Samen met Sjef hebben ze eerst de boodschappen gedaan, Sjef bestuurde de boodschappenkar, maar vond ook de moeilijke boodschappen, zoals bijvoorbeeld kikkererwten. Pas om 21.15 konden we aanvallen op 2 overschotels met alleen maar gezonde ingrediënten en als toetje genoten we bavarois met veel fruit. Cleem heeft zich ontfermd over de was en dat heeft hij voortreffelijk gedaan.

Vanmorgen vertrokken we met schone wielerkleding in ons wit-blauwe tenue met goede benen na een door ons zelf verzorgde overnachting in een historisch oud pandje in het centrum. Na een ontbijt met vers stokbrood en abrikozenjam uit Zwitserland van Gery vertrokken we om 8.45 uur en een voldaan gevoel na dit mooie verblijf in het stadje aan de Seine.

Er staan 170 km op het programma en de wind is vandaag weer fors tegen of van rechts opzij. Vooral na Nemours was het buffelen over de kale hoogvlaktes en we reden in waaiers, iedereen krijgt zo zijn beurt. Ons geluk is geweest dat er weinig echt klimwerk was en de Franse wegen voorzien zijn van voortreffelijk asfalt. Na het passeren van de Loire kwamen we in bosrijker gebied en dat maakte dat de wind ons minder parten ging spelen. Kop over kop maakten we grote snelheden en ons uurgemiddelde is daardoor nog redelijk hoog geworden.

Cees Spruijt heeft ons op mooie kastelen gewezen, maar het bekende zestiende-eeuwse jachtkasteel Chateau Chambord in het Loire dal met zijn vele torentjes spant toch wel de kroon.

Vannacht slapen we in een doorgangshotel aan de snelweg en hebben gekozen voor een buffetmaaltijd, zodat we voldoende calorieën binnen krijgen.

Morgen willen we al om 7.30 uur vertrekken voor een rit van bijna 200 km naar Les Forges. Gerard Duijndam met zijn vrouw Annemarie zijn daar onze gastheer en gastvrouw en we willen daar niet te laat aankomen.

Gerard fietst ons tegemoet, wij hebben met hem ergens een lunch afspraak gemaakt. Ik ben benieuwd of we het allemaal gaan halen.  Voor Paul en mij is deze fietstrip dan na 6 dagen voorbij. Wij willen vrijdag met de TGV van Poitiers weer terug naar Nederland, want ik heb zaterdag een feestje in Oss.

De andere mannen fietsen nog 2 dagen door naar Salles en komen pas volgende week dinsdag terug.

Verhaal van Dirk

Uitgeslapen, 8 heren in 4 tweepersoonsbedden was geen enkel probleem, stonden ze aan het ontbijt. Ook dit geschiedde in eigen beheer net als het avondmaal van de dag ervoor. Na de zware etappe waren P&P de aangewezen Peppie en Kokkie, die na het boodschappen doen nog enige uren stonden te snijden en te koken om een verrassingsdiner voor te schotelen. Een groot succes, waarvoor de waardering van de rest hardop werd uitgesproken.

In de tussentijd was de wasman van de dag; Cleem, druk bezig om alle gebruikte tenues te wassen en te drogen. Niet minder dan 4 wassen werden er gedraaid, gedroogd en uitgehangen. Mocht Speedwash, Wasserij Vink en/of Thijswijk nog bestaan, kan Cleem direct rekenen op een aanbieding.

Nadat de boel aan de kant was gemaakt, de bus was ingepakt en de bidons gevuld konden de fietsen bestegen worden. Direct werd een foute route gekozen, waardoor buschauffeur Sjef direct in verwarring werd gebracht. Dit had tot resultaat dat de bonuspunten van de avond ervoor teniet werden gedaan. Sjef was de chauffeur van de winkelwagen en vond de broodnodige kikkererwten. Sjef werd tot de koffie dan ook niet meer gezien.

Over de, dit keer doorgaande D-wegen werd geprobeerd zoveel mogelijk kilometers te maken, hierdoor werd de door Mio bedachte route links en rechts gelaten en was Michelin Cees weer leidend. Na 57 km rechtdoor te hebben gereden stond Sjef Starbucks bij supermarkt BUT te zwaaien. Lekker uit de wind, waren de stoelen weer uitgeklapt en stond de koffie te dampen. Dit was maar goed ook, want Piet had een niet doorgeseind gat in de weg vol geraakt en met kunst en vliegwerk werd een valpartij vermeden. Wel was hij lek, maar dat kon met vereende krachten snel worden verholpen.

Afgesproken werd de lunch na wederom 50 km te organiseren. Sjef kon goed nu goed volgen en stond diverse malen de hem tegemoet komende renners te filmen en te fotograferen. Precies op het juiste moment  stond hij weer klaar met het brood, koffie, tafels, stoelen en wat dies meer zij.

Over de kwaliteit van de wegen geen onvertogen woord, maar ze waren wel lang, recht en met veel wind (tegen). In de meer bosrijke omgevingen kon er wel lekker worden doorgereden, waardoor de aankomst tijd (hopelijk voor 6 uur ’s avonds) haalbaar leek. Het terminale biertje werd 25 km voor aankomst gepland en daarna moest en zou Chateau Chambord met een bezoek worden vereerd op speciaal verzoek van onze culturoloog Gert. Hierdoor liep de klok door de 18.00 uur heen, toen het hotel werd bereikt.

Als klap op de vuurpijl kon er niet gedineerd worden, want het restaurant zou vol zijn, maar toen Piet zich er mee ging bemoeien bleken zijn blauwe ogen en zijn vermoeide gezicht genoeg om vanaf half negen het buffet alsnog te openen. Na heerlijk te hebben gegeten werden de bedjes opgezocht, want morgen wacht een monsterrit naar Les Forges. De hoop is gevestigd op ophaler Gerard Duijndam, die een kortere en mooiere route voor het laatste stuk zou kennen. Alles onder de 200 km zou zeer welkom zijn. A demain