Dag 53, donderdag 27 februari 2014, Waihi Beach - Lake Rotoma - Auckland, 450 km.

27 februari 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Onze laatste dag in Nieuw Zeeland met veel kilometers. Eerst 150 km met de campervan van Waihi naar Lake Rotoma in het midden van het Noord Eiland en daarna met een shuttle nog bijna 300 km naar Auckland in het noordwesten van het eiland. Dat lijkt niet veel, maar op Nieuw Zeelandse wegen rijd je maar gemiddeld 60 km per uur als het meezit. Rond de middag zijn we bij Jeroen en Lorraine, alwaar de camper leeggehaald wordt en onze koffers weer gevuld.

Het is prachtig warm weer en Wijnie had zo'n last van de warmte dat ze moest gaan zwemmen in het vulkaankratermeer voor de deur. Haar badpak mocht niet nat mee in de koffer, zodat ik op de uitkijk ben gaan staan om te waarschuwen voor eventueel passerend verkeer. Volgens Wijnie zijn ze hier preuts, jammer dat ik geen fototoestel meegenomen had, want anders  hadden er toch mensen van kunnen genieten. Na Wijnie's afkoelende bad hebben we gezellig geborreld op het dakterras en de rondreis met elkaar geëvalueerd.

Het was erg fijn van dit Nederlandse stel een campervan te huren vanuit Nederland. Bij aankomst in Auckland door Jeroen opgehaald, een nacht in Rotoma geslapen en de dag daarna alle tijd en uitleg van hen gekregen over de camper en de bezienswaardigheden van het land. Tijdens de reis nog enkele keren met hen telefonisch contact gehad en via de dagverslagen konden zij ons weer volgen; het was een veilig idee op hen te kunnen terugvallen bij problemen onderweg.

Tijdens de reis was het kingsize bed top, want 's avonds samen in bed genieten van het uitzicht door de grote ramen was geweldig. Ook de 4.9 turbodiesel automaat was lekker te rijden, echter het formaat camper had voor mijn gemak kleiner gemogen. Het was heerlijk de racefiets van Jeroen te kunnen huren, want ter plaatse kon ik de omgeving verkennen en dan de leuke plekjes een dag later voor Wijnie opzoeken. Ook makkelijk is de fiets voor de boodschappen.

Na ruim 6000 km in de auto, 800 km op de fiets en 200 km op de ferry hebben we veel van Nieuw Zeeland in een rustig tempo gezien; een prachtig land als Europa in het klein wat betreft de natuur, erg vriendelijke mensen, interessante toeristen en het mooiste is toch wel dat wij in onze winter van hun zomer hebben mogen genieten. Het zit er hier op, morgen nog een dagje shoppen in Shanghai en zaterdag we zijn weer thuis. Van de vliegreis zal ik niet veel merken, want daar heb je medicijnen voor.