Dag 6, zaterdag 11 januari 2014, Hangarua Springs naar Mount Maunganui, 100 km.

11 januari 2014 - Mount Maunganui, Nieuw-Zeeland

Dag 6, zaterdag 11 januari 2014, Hangarua Springs naar Mount Maunganui, 100 km.

Afgelopen nacht goed doorgeslapen en pas om 8 uur wakker geworden. Op weg naar de douche loop ik langs een stomende bellen-blazende modderpoel Daarna maak ik kennis met onze buren, een jong echtpaar met 2 kleine kinderen uit Rotterdam. Zij zijn al in hun 4e week van een 6 weekse camperreis, ze geven ons leuke tips. Vandaag spreken we trouwens toch veel verschillende mensen op de camping. Iedereen maakt makkelijk contact en is geïnteresseerd in andermans plannen. Zo spreek ik een eenzame Zwitserse fietser op rondreis met een gestroomlijnde bagagewagentje in een banaanvorm, verder een jong stel uit Amstelveen en nu staan we naast een Nieuw Zeelands echtpaar uit Auckland, die uit Zuid Afrika naar hier geëmigreerd zijn.

Het is prachtig weer dus besluiten we 100 km naar het noorden te rijden om het strand te bezoeken aan de Bay of Plenty. Op weg daar naar toe maken we een stop aan de noordkant van Lake Rotorua. Daar maken we een wandeling naar de Hangarua Springs. Deze wandeling loopt langs een helder snelstromend riviertje door een eeuwenoud Sequoia bos met kaarsrechte stammen tot 55 meter hoog. Deze bomen horen volgens mij eigenlijk in Californië thuis, hoe ze hier zijn gekomen is mij niet duidelijk. (De inheemse kauriboom is in de 17e en 18e eeuw bijna helemaal uitgeroeid door Europese houtkap, ook de 15 meter hoge varens zijn hier bijzonder) Na 700 meter lopen komen we bij de bron van het riviertje, een 15 meter diepe wel (ondergrondse aquifer) die per uur wel 4500 m3 water produceert. Dit water loopt het kratermeer Lake Rotorua in en van daaruit via de Kaituna Rivier naar de Stille Oceaan in het noorden. Deze wandeling had op ons een echt "whauw"effect, voor deze natuur zijn we zo ver op reis. Door het heuvelachtige gebied leer ik de camper beter berijden. Vooral in een afdaling remt hij erg goed op de motor en dat geeft een heerlijk zwaar vrachtwagen-turbo-geluid.

Via Tauranga komen we bij een hagelwit fijn zandstrand met een blauwe zee, die in het noordwesten geflankeerd wordt door een 268 meter hoge vulkanische berg. Ook in zee zie je diverse kegelvormige eilandjes. De camper kan ik gelukkig goed parkeren op de boulevard, maar daarvoor had ik wel 2 autoplaatsen nodig.

We genieten enkele uurtjes van het strand, maar daarna ga ik op de racefiets de omgeving verkennen. Verder ben ik ook op zoek naar een luchtbed met een stoelvorm voor Wijnie's pijnlijke rug en heup. Ze is ontzettend stijf en kan slecht zitten op een rechte stoel. Helaas kan ik zo'n luchtbed hier in Nieuw Zeeland nog niet gevonden krijgen. Had ik maar dat luchtbed uit Portugal meegenomen, alleen neemt zo'n luchtbed in de koffer teveel ruimte in om mee te nemen. Tegen de avond starten we de motorhome weer en rijden langs de kust naar het oosten. We vinden een mooie Top 10 Holiday Parks camping waar we lid van worden, want dan krijgen we 10% korting op de veerboot en bij toekomstige overnachtingen.

Na nog een koele duik in de Stille Oceaan nemen we een warme douche. Om half negen wordt het buiten best fris door de onbewolkte sterrenhemel, waarop ik mijn dagverslag met een glas witte Nieuw Zeelandse wijn binnen afmaak.