Dag 9. Maandag 9 september 2019, Haute Nendaz “rustdag”, zonnig, 8 graden en geen wind.

9 september 2019 - Nendaz, Zwitserland

“Wandel-etappe”

Gisteravond gingen we pas om 22 uur aanzitten voor een diner met 8 mannen. Piet en Paul hebben samen een tagliatelle pasta gerecht gemaakt met alleen heerlijke eerlijke verse gezonde ingrediënten. Niets is uit een blik gebruikt in de voorbereiding. De tafel is keurig gedekt met het mooiste servies en bestek op prachtig tafellinnen. Rode en witte wijn wordt gedronken uit glazen. Zelfs mannen, die alleen bier gewend zijn, laten hun wijnglazen vullen. Op de achtergrond klinkt klassieke muziek. Paul moest 2 keer terug naar de keuken om de laatste restjes bijeen te schrapen, onze magen bleken onverzadigbaar. Cleem zet daarna voor ons allemaal koffie met vers gemalen bonen en geklopte slagroom als top. Piet zit helemaal op zijn praatstoel, om 2 uur zijn de laatste mannen pas naar bed gegaan.

Het ontbijt is vanmorgen pas om half 10. P&P hebben alweer inkopen gedaan voor dit ontbijt, in het dorp beneden ons. Opvallend is in dit chalet, volgens Piet, dat hier geen brood wordt gegeten bij het ontbijt. We eten dus na het opstaan een bord yoghurt met diverse fijn gesneden fruitsoorten en veel gezonde granen.

Na het ontbijt genieten we in de zon aan de oostkant van het huis van pruimentaart en verse koffie aan de grote tuintafel met een rood tafelkleed, genietend van de vergezichten met besneeuwde bergen aan de overkant van het Rhône dal. In het dal, ver beneden ons, zijn dorpjes gevuld met kleine huisjes. De auto’s zijn zelfs zo klein, dat je ze met moeite kan zien bewegen.

Tijd wordt het daarna voor een wandeling door de bergen op wandelschoenen. Eerst lopen we over een steil smal weggetje naar beneden en komen na 800 meter aan bij de skilift Tracouet, die ons naar 2200 meter brengt. Daarna wandelen we langs een bergmeertje naar beneden met een bergrestaurant als eindbestemming. Onderwijl maken 4 personen met 2 matrasvliegers een tandemsprong het diepe dal in. Door de thermiek worden ze omhoog gestuwd tot boven de wolken. Het bergrestaurant blijkt niet open, dus hebben we met z’n allen het hele terras voor ons alleen. Paul heeft voor iedereen 2 bruine broodjes kaas klaargemaakt, die we met smaak oppeuzelen. Een groepsfoto wordt gemaakt door een langs wandelend echtpaar uit Langbroek. De wandeling terug naar boven maakt iedereen in zijn eigen tempo, sommige 70-jarigen gebruiken skistokken voor het evenwicht en ondersteuning.

In de middag gaat iedereen zijn eigen ding doen: 3 mannen kijken de Vuelta, Cees S. werkt de administratie bij, ik lees de Volkskrant en we keuvelen in de zon, op het terras aan de westzijde. P&P zijn al snel weer druk met lekkere hapjes voor bij de borreltijd en de kaasfondue vanavond.

Het diner wordt vanavond afgesloten met het kijken naar de voetbalwedstrijd Nederland - Estland.