Dag 50, maandag 24 februari 2014, Waihi Beach aan de Bay of Plenty, Hauraki Rail Train fietsen.

24 februari 2014 - Waihi Beach, Nieuw-Zeeland

Vandaag heeft Wijnie een stranddag en ga ik de Hauraki Rail Trail fietsen. Als Wijnie op het strand geïnstalleerd is, pak ik met de racefiets de 10 km lange beach road naar het noorden en rij dan nog 10 km het binnenland in over een aardige bult en kom dan in het stadje Waihi. Dat stadje is bekend door de Martha goudmijn sinds 1880. Vanaf deze stad loopt een historisch goud-spoorlijntje en een trail via Waikino naar Paeroa langs een riviertje.

Gisteren hadden we al koffie gedronken in het stationnetje van Waikino. De trail begint in Waihi bij het stationnetje en na het treintje bewonderd te hebben rij ik het gravelfietspad op, echter na een kilometer krijg ik een stootlek. Gelukkig heb ik in Nieuw Zeeland een nieuwe handfietspomp gekocht, nadat de douane in Shanghai mijn luchtpatronen afgepakt had. De binnenband is snel gewisseld, maar toch durf ik niet verder. Ik heb geen reserveband meer en ik wil nog zeker 40 km over dit gravelpad met hier en daar soms scherpe stenen. Goede raad is duur, ik draai om en ga op zoek naar de goudmijn van Waihi.

Dat blijkt een leuke verrassing, want de goudwinning is in 1982 weer begonnen met dagmijnbouw. De goud- en zilverader is 1600 meter lang, 600 meter diep en 30 meter breed. Van 1880 tot 1952 hebben mijnwerkers gangen gegraven. Daarna was dat niet rendabel meer, maar in dagbouw wordt nu met grote graafmachines en loaders een steeds dieper gat gegraven tot nu al 450 meter diep. Het is een immense krater met in de diepte een grote kraan die de loaders vult. De loaders rijden langs de kraterwand omhoog en boven wordt het puin vermalen. Met cyanide en elektrolyse wordt het goud en zilver aan koolstof gebonden. Een ton puin levert 3 gram goud en 20 gram zilver op. Een zwart geblakerd hoog geruïneerd gebouw herinnert nog aan de ondergrondse mijnbouw van de vorige eeuw.

Onverwacht heb ik zo weer een nieuw fenomeen meegemaakt in het Nieuw Zeeland avontuur.