Rida Welten was voor mij de inspiratie om het leven vast te leggen

5 januari 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

Van 1977 tot 1997 hebben we op het Amsteleind naast Jan en Rida Welten gewoond. Rida was fotografe van beroep en maakte in die tijd veel trouwreportages en foto’s voor Osse bedrijven. Als buurvrouw hebben we daar veel profijt van gehad, want op onze verjaardagen en feestjes was ze altijd van de partij. Ze maakte tijdens die evenementen mooie foto’s, waar ik nu nog steeds van kan genieten. Onze familie was daarvan op de hoogte en ook zij kregen van Rida de gelegenheid privé reportages te laten maken.

Zelf ben ik pas gaan fotograferen op mijn 20e jaar, toen ik van mijn eerste verdiende geld een Zenith spiegelreflex camera kon kopen.  Een Super8 camera zonder geluid kocht ik in 1977, nadat Annemarie geboren is. Van Wijnie kreeg ik in 1987 een grote zware Sony video camera voor mijn reünie reis van de familie VanLeeuwen in Californië. Al die beelden heb ik goed bewaard en gedocumenteerd, Rida was daarin een voorbeeld.

Nu heb ik daarvan profijt, want ik kan alles nog terugvinden. Door dit boek breng ik die herinneringen zo weer tot leven, want de vele foto’s uit mappen, klappers en de computer zijn nu weer eens op een rijtje gezet.

De jaren 70, 80 en 90 zijn achteraf de mooiste jaren uit mijn leven geweest. Helaas had ik toen te weinig tijd om daar bij stil te staan. Door de drukte van het gezin en het werk ging de tijd maar door. Nu heb ik alle tijd om daarop terug te kijken. Daarbij helpen de mooie foto’s, films en mijn dagboeken. Maar vooral de gezinsfoto’s van Rida geven een mooi beeld van die tijd.

Ik hoop dat dit boek een inspiratie is voor mijn kinderen en de kleinkinderen om van het leven te genieten en dat ook vast te leggen. Evelyn doet dat al erg goed door elke maand een foto van de kinderen te maken. De digitalisering en de smartphones  hebben dat allemaal wel veel makkelijker gemaakt, maar je moet het wel doen.

Voor mij is Rida Welten een inspiratie geweest het leven vast te leggen in beelden. Later kan je daar dan nog een keer extra van genieten.