Dag 1. Zaterdag 2 september 2017, Noordwijk - Rotterdam - Zevenbergen - Brasschaat - Antwerpen

2 september 2017 - Antwerpen-Zuid, België

Dag 1. Zaterdag 2 september 2017, Noordwijk - Rotterdam - Zevenbergen - Brasschaat - Antwerpen

165 km in 6 uur en 35 min, 25.1 km/uur gemiddeld, 302 hoogtemeters, half bewolkt, 20 graden, lichte wind van rechts.

"De kop is eraf in ons CiEP geelgroene wielershirt"

Vandaag is de start van mijn 2e meerdaagse fietstocht naar het buitenland dit jaar. Nog maar 10 dagen geleden ben ik veilig thuis gekomen van een fietsreis door Schotland en Engeland. Met Hejger Willem Guyt zijn in de eerste 3 weken van augustus al 2000 km weggetrapt. Na een rustperiode met Wijnie op het strand van Katwijk aan Zee heb ik toch al weer veel zin om in de komende week met de CiEP ploeg 1000 km richting Bordeaux te fietsen.

Vanmorgen vroeg ben ik door Wijnie in Katwijk al uitgezwaaid. Door de duinen naar Noordwijk fiets ik op mijn witte Colnago, mijn weinige bagage zit in een rugzak gepropt. Bij de Maria ter Zee kerk ontmoet ik de 6 medefietsers Cees S. Piet, Cees van Z. Cleem, Dirk, Paul en onze begeleider Sjef. Daar zijn ook de partners met familie aanwezig met enkele TFC leden, die ons tot Rotterdam willen begeleiden. Ook onze wielershirt-sponser Gery Groen met haar man Cees zijn aanwezig. Tijdens de koffie worden we door Piet hartelijk toegesproken, we gaan namelijk weer iets moois in de wereld zetten.

In ons geelgroene shirt en zwarte broek rijden we langs de Vliet naar Rotterdam. In het peloton ook nog blauw zichtbaar van 5 TFC shirts van Gerard de kleine Stip, Arie de grote Stip, Huug de Thaise Croissant, Paul de Boss en Edmond Issac. Het Rabo shirt is Torrance Issac, hij heeft dat shirt en de rode fietsschoentjes van zijn opa Edmond gekregen.

Pal onder de Euromast heeft Sjef de bus geparkeerd voor de koffie. Abseilers van de toren landen bijna op onze picknicktafel, Er is namelijk veel drukte op straat langs de Nieuwe Maas door de Havendagen.

Op de roltrap in de Maastunnel glij ik uit naar beneden met mijn fiets op de nek door de gladde raceschoenen. Piet staat gelukkig onder mij, hij kan mijn val breken. Na Barendrecht kon Cees, onze daghopman, het gat van de Heijnenoord-tunnel onder de Oude Maas niet vinden. Cees rijdt namelijk op zijn geheugen en op de plaatsnamen, hij gebruikt geen navigatie. Knooppunten brengen uitkomst, de tunnel van de A29 ligt namelijk iets meer naar het westen. De Mio's van Cleem en Dirk hebben ons verder de weg gewezen.

De lunch was in Zevenbergen op een parkeerterrein aan de Noordhaven. Meegebracht duinenvezel-brood  en krentenbollen met halfvolle melk als drank uit de volgbus vulden onze magen. Veel dorpsbewoners hebben ons gadegeslagen en dat bevalt bevalt mij niet. Voor de lunchplaats van morgen stel ik voor aan Sjef een plek te kiezen op een begraafplaats, want daar hebben we veel meer rust en een bloemetje op tafel.

In Brasschaat hebben we Sjef kunnen vinden met de Life 360 app voor cola stop. Daarna heeft Google Maps app ons de weg naar het hotel gewezen in Antwerpen, een stad die bouwt aan zijn toekomst door de vele wegopbrekingen.

Het nabieren met evaluatie doen we in een studentenhostel in het centrum van Antwerpen. We kunnen hier ook eten komen, maar we kiezen vanavond voor een pizza of een pasta. De kop is eraf, het gaat een mooie sportieve gezellige week worden.