Mijn oud-bet-overgrootvader Joseph Chardon 15-09-1743 tot 25-11-1805

6 maart 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

Joseph is in 1743 geboren in Portugal en op 9 jarige leeftijd is hij vanuit Lissabon naar Texel gevaren om in Delft opgeleid te worden in de Zeevaartkunde.

De grote aardbeving van Lissabon in 1755 maakte hij dus niet mee.

Op 14 jarige leeftijd maakte hij in 1758 zijn 1e zeereis van 10 maanden als cadet vanuit Hellevoetsluis naar de Middellandse Zee.

In 1759 ging hij weer voor 8 maanden naar Noord Afrika.

In 1761 is hij met het Oorlogsfregat Schiedam (300 koppen en 52 stukken geschut) naar West-Indië gevaren.

In 1763 ging hij met de Pollux (230 man en 36 canons) weer voor 8 maanden naar de Middellandse Zee.

Tot 1774 maakte hij nog vele reizen als Luitenant bij de Admiraliteit op de Bellona, Thetis en de Arend voor het begeleiden van koopvaardij-schepen.

Er worden geen krijgshandelingen vermeld in de scheepsjournalen.

Wegens goed gedrag wordt hij daarna aangesteld als Opper-conducteur van de Hollandsche Magazijnen voor opslag van krijgstuig, salpeter en zwavel etc. in Delft.

Op 3 juli 1791 trouwt onze 47 jarige voorvader Joseph met de 36 jarige Sara Jacoba van den Boogaart in Delft.

Na de huwelijksinzegening gaan ze wonen in het Admiraliteitshuis (nu Raadhuis) van Hellevoetsluis , hij wordt daar Commies van 's Lands Magazijnen.

Op 9 september 1792 beviel Sara Jacoba van een zoon Abraham Paulus.

Zonder veel geweld wordt het Franse Leger op 3 februari 1795 overheerser in ons land.

Joseph bleef in zijn functie, maar werd in 1799 gekozen in het Gemeente-bestuur van Hellevoetsluis.

In 1804 werd hij herkozen als Schepen en secretaris in het dagelijks bestuur.

Op 25 november 1805 overleed hij vrij plotseling aan de gevolgen van een slijmziekte.