Zaterdag 2 september 2023, dag 10, Goirle- Veen- Noordeloos- Haastrecht- Noordwijk, 141 km in 6 uur

2 september 2023 - Noordwijk, Nederland

Het zit erop, we zijn gezond en veilig weer in Noordwijk aangekomen, met veel ervaringen rijker.

De dag begon, na een goede nachtrust, om 7.30 uur een uitgebreid ontbijt in ons B&B gastgezin. Iedereen had zin in de laatste rit naar huis om de geliefden weer te omarmen. We willen om 16 uur in Noordwijk aankomen en dan moet je voor 140 km om 8 uur vertrekken.

Bij het vertrek was het erg mistig en de weg was ook nog nat van de vele regen van gisteren. De brillen moesten af, want door de hoge luchtvochtigheid is er veel condens op de glazen. Paul heeft de leiding, hij heeft de routes gemaakt en navigeert ons door het witte Brabantse land. We kunnen amper zien dat de heide paars gekleurd is op de Loonse en Drunense duinen. Het mooie stadje Heusden aan de Maas laten we rechts liggen. We rijden na de brug over de Maas op een smalle dijk met glad asfalt langs godsdienstige dorpjes

Sjef staat met de koffie klaar in Veen, bij het pontje over de Afgedamde Maas naar Aalst. Het is heerlijk rustig, zo dicht bij de rivier en een pontje dat maar 2 auto’s kan dragen. Hij hoeft van ons geen boodschappen meer te doen, bij de lunch eten we de laatste restjes op.

Na de brug over de Merwede bij Gorinchem fietsen we door de Giessenlanden langs mooie de dorpjes Schelluinen, Hoornaar en Noordeloos. In het laatste dorpje hebben Paul en Gert nog aangetrouwde familie wonen. Kees en Maria van Gaalen hebben samen een prachtige biologische boerderij Noorderlicht. Het woonhuis is in Italiaanse stijl gebouwd en in de hals van de boerderij wordt kaas gemaakt. Deze natuurproducten worden uit huis verkocht in Noordeloos en tot voor kort ook in Koudekerk. Ze zijn erg gastvrij, want we mogen mee-eten. Ik kies voor een paar vers geplukte pruimen.

Na de pont in Schoonhoven fietsen we door de Vlist naar het zwembad in Haastrecht. Daar staat Sjef klaar met de laatste restjes uit de koelbox en nog wat brood van eergisteren. Op de parkeerplaats worden we aangesproken door een dame, die haar hond uitgelaten heeft. Ze is in paniek, want ze wil een schaap in een sloot van de verdrinkingsdood redden. Helaas heeft het gebelde alarmnummer 112 nog geen resultaat gegeven. Gewapend met een hondenriem gaan de boerenzoons Paul en Gert met Sjef het schaap redden. We hadden de riem niet nodig, want het bleek een lam te zijn van maar een 1/2 jaar oud. Paul en Sjef grepen het beest aan zijn nekvel en ik maak de foto’s voor het verslag. De reddingsactie was nodig geweest, want het arme schaap kon niet meer op zijn poten staan. De lunch was al verorberd toen plotseling een politieauto en een brandweerwagen arriveerden. 10 hulpverleners gingen in uniform tussen de bomen en het riet op zoek naar het verloren schaap. Na het zien van mijn foto’s waren ze er pas van overtuigd, dat hun reddingsactie te laat kwam. Zo kan onze 10-daagse fietstocht kan niet meer stuk, we zijn weer een belevenis rijker.

In de tuin van Mijke en Cees S. hebben we na aankomst in Noordwijk in een zonnetje de reis geëvalueerd. De dames hebben ons gemist, maar kunnen zich ook wel zonder ons redden. Daar hebben wij een fijn gevoel bij, want wellicht gaat er op termijn weer een fietstocht volgen.

Mijn constatering is dat we Sjef erg dankbaar moeten zijn. Hij zorgde ervoor dat we onderweg en bij aankomst over proviand en onze bagage konden beschikken. Zonder zijn hulp was deze reis niet mogelijk geweest.

Cees S. is verantwoordelijk geweest voor de catering onderweg, alle lof daarvoor. Ook heeft hij ervoor gezorgd, dat de reis binnen het afgesproken budget gebleven is. Paul heeft de routes gemaakt, onderweg genavigeerd en ons veel uit de wind gehouden. Door zijn inspanning hebben we prachtige gebieden doorkruist. Ook waren de koffie-, lunch- en cola stops, met streetview gevonden, erg goed gekozen. Met Life360 konden we Sjef goed vinden en hij kon ons onderweg met die App volgen.

Cees A. en Cees Z. waren fijne reisgenoten en goede bandenwisselaars.

Persoonlijk heb ik de overnachtingsplaatsen geregeld. Bij aankomst was ik altijd weer benieuwd hoe de besproken locatie ons ging bevallen. Met een beperkt budget is dat volgens mij telkens naar tevredenheid gelukt.

Samengevat was het weer een fantastische ervaring, gelukkig zonder enig fysiek malheur. We hebben 1200 km gefietst door prachtige regio’s, meestal in prachtig weer.

2 keer was er een flinke regenbui bij aankomst in Bastogne en Malmedy. Helaas was de rit van Maastricht naar Goirle door de vele regen bar, maar als je daarna in de zon aankomt ben je dat snel vergeten.

Onze fietsen hebben vooral in Wallonië afgezien, maar hielden zich goed. Cees S. had 2 keer een stootlek en Cees Z. en Cees A. in Hazerswoude een afloper. Verder hebben alleen maar plas-stops moeten houden.

Hopelijk krijgt deze 10-fietsdaagse gauw weer een vervolg.

We worden steeds ouder, dus moeten we daar niet te lang mee wachten.

1. Sjef:
    21 september 2023
    Mooi einde van deze reis, erg genoten, en kijk uit naar volgende keer.
    Bedankt iedereen voor de gezelligheid, en organisatie.🚴🚴🚴🚴🚴🚙👍🥳