26 januari 2021 Naschrift over mijn donatie aan het Holy Family Hospital in Ghana.

26 januari 2021 - Katwijk aan Zee, Nederland

26 januari 2021 Naschrift over mijn donatie aan het Holy Family Hospital in Nkawkaw in Ghana.

Op 1 januari 2000 zijn het Sint Anna Ziekenhuis in Oss en het Sint Joseph Ziekenhuis in Veghel gefuseerd. Vanaf dat moment was er sprake van één ziekenhuis Bernhoven op 2 locaties. De naam Bernhoven verwijst naar rivieren en een plaats waarbinnen men zich veilig kan voelen. Toepasselijk voor een gebied tussen de Maas in het noorden en de Aa in het zuidwesten van Noord Brabant. Op 30 maart 2013 nam Bernhoven een nieuw ziekenhuis in gebruik in de plaats Uden.

Na de verhuizing van de patiënten en inboedel uit de 2 ziekenhuizen in Oss en Veghel naar Uden was er toch nog veel materiaal in de lege gebouwen achtergebleven. Ik heb toen een afspraak gemaakt met Rien Nooyen, hoofd civiele dienst, met de vraag welke spullen gedoneerd mogen worden aan het ziekenhuis in Nkawkaw . Samen met Rien Nooyen, Adriaan Smans, Karl Pook en Theo van Veen zijn we door het ziekenhuis gelopen. We zien nog veel bruikbare medische apparatuur, maar ook gevulde kasten gevuld met bijvoorbeeld mooie archiefmappen, bedden, gordijnen, lampen en nog veel meer voor Afrika waardevolle spullen. Rien belooft een lijst te maken van alles wat gratis weg mag naar Ghana. Daar kunnen we wel een grote container mee gaan vullen.

Op het strand in Katwijk aan Zee spreek ik een achternichtje van Wijnie, genaamd Sandra Vis. Haar baas in Alphen a/d Rijn handelt in zeecontainers en kan ook het vervoer overzee regelen. Ik koop bij hem een 2e hands blauwe zeecontainer van 40 ft lang en laat die bijna 4 ton zware bak plaatsen in Oss achter het ziekenhuis.

In Veghel stroop ik met Rien Broeksteeg, Andre Strooper en Johan Pasnagel het ziekenhuis leeg. Gerrit Gielis zorgt voor het vervoer van de materialen naar Oss. Daarna halen we met Quirin de Veer, Henk van de Brand en Emiel van Donzel het Osse ziekenhuis leeg. Adriaan is onderwijl met Karl Pook erg druk met het demonteren van 7 OK lampen uit beide ziekenhuizen. Ze moeten levensgevaarlijke toeren uithalen om die zware, alle kanten opdraaiende, lampen van de plafonds af te halen. Theo van Veen is een expert in het stapelen van de spullen in de container. Als we klaar zijn zit er geen lucht meer in de 68 kuub grootte container, de zware metalen deur kan met moeite dicht en hij is tonnen zwaarder geworden.

Met XL Pack werd de container over zee via Antwerpen naar Accra vervoerd. 2 maanden later hebben we nog veel problemen met het inklaren van de container bij de douane. Ze vragen om de originele "Bill of Loading", maar met het betalen van € 75 komt de zaak los. Adriaan en ik zijn dan onderweg op de fiets naar Montserrat in Spanje voor een pelgrimage. 3 dagen later worden we al fietsend weer gebeld. De vrachtwagenchauffeur niet wil lossen in Nkawkaw, hij wil ook nog geld hebben. Adriaan spreekt dan telefonisch een vloek over hem uit en de container wordt gelost bij de nonnen en de dokters van het Holy Family Hospital. Enkele maanden later helpt de Nederlandse Karl Pook, een anaesthesie verpleegkundige uit Oss, mee bij het opbouwen en verwerken van de materialen in Nkawkaw. De lege container is in Ghana achtergebleven en wordt nu nog dankbaar gebruikt als opslagruimte.

Zo is een einde gekomen aan mijn Ghana avontuur met dank aan 4 urologen uit Nederland en veel gulle gevers uit Oss.