Dag 23. Zaterdag 25 februari 2012. Met Amuzu naar Cape Coast Castle bij Elmina aan de Goudkust.

25 februari 2012 - Elmina, Ghana

Dag 23. Zaterdag 25 februari 2012. Met dokter Amuzu naar Cape Coast Castle bij Elmina aan de Goudkust

Vanochtend gaan we al om 5.30 uur visite lopen. De nonnen komen om vijf uur uit bed, dus we kunnen eerst met ze ontbijten

Dokter Brobbey was ook al om half zes ook al mee op de ochtendronde. Gelukkig gaat het vanmorgen met Hawa niet slechter. De Ghanese artsen hier zijn afwachtender dan wij, laten we hopen dat ze gelijk hebben.

Dokter Amuzu gaat vandaag zijn dochter Edgitha van 17 jaar in Cape Coast bezoeken, dat is 4 uur autorijden hier vandaan. Afgelopen week tijdens een overleg met dokter Amuzu kregen we zijn plan te horen. Hij vindt het gezellig, als we met hem meerijden. Onderweg hebben we dan in de auto 8 uur de tijd om met deze introverte arts te overleggen. We hopen vanavond om 18 uur weer in Nkawkaw terug te zijn, maar dan moeten we wel 's morgens om 6.30 uur vertrekken.

Op de Secundary College van Edgitha is elke 2 weken op zaterdag een bezoekdag voor de familie. Alleen in de schoolvakanties mogen de studenten naar huis. De oudere zus van Edgitha gaat ook met ons mee. Dickson is de chauffeur, naar Cape Coast is 220 km, dat is 4 uur rijden zegt hij. De weg naar Cape Coast over Oda blijkt vreselijk slecht. Er zijn dit jaar verkiezingen en de weg zou nu klaar moeten zijn, de verkiezingsbeloften zijn dus niet nagekomen.

Je wilt niet weten hoeveel gaten en stenen er zijn, we deden 3 uur over de eerste 100 km. Overal kapotte vrachtwagens langs de kant van de weg. Ook staan er veel luxe wagens op een krik. Onderweg zijn er 3 auto-ongelukken gebeurd en van één botsing zijn we zelfs getuige. Dickson is gelukkig een rustige chauffeur, je bent je leven niet zeker op deze wegen.

Als we dokter Amuzu en zijn oudste dochter bij Edgitha afgezet hebben bekijken Dickson, Adriaan en ik Cape Coast Castle. Het fort ligt aan de Goudkust, 10 km ten oosten van Elmina. Hier werden vanaf 1650 negerslaven in kerkers vastgehouden, voordat ze de overtocht moesten maken naar Amerika. Bizar is dat door de eigen bevolking, de Ashanti als slaven verkocht werden aan de Engelsen, Nederlanders, Denen en Portugezen. We hebben van het fort en de Goudkust foto's kunnen maken.

Terwijl dokter Amuzu nog bij zijn dochter is, rijden wij nog door richting Elmina. Daar is ook nog een fort, dat recent gerestaureerd is, door Vlisco bekostigd. vanwege het bezoek van onze koning Willem Alexander en Maxima. Vlisco (Fentener van Vlissingen) is de producent en exporteur van textiel op de batiktechniek gebaseerd. Deze exotische stoffen zijn in Afrika erg populair en worden naar o.a. Ghana geexporteerd als "Dutch Wax Prints".

Na het eten van een stukje kip met rijst in Elmina rijden we weer terug naar de kostschool. Daar studeren wel 1500 meisjes, die vandaag allemaal bezoek krijgen. Het is er geweldig druk. Volgens Adriaan liggen hier veel oestrogenen op een hoop.

De terugweg is nog slechter dan de heenweg, zodat we zijn pas om 21 uur terug zijn op het Convent. Zuster Agathina heeft al enkele malen gebeld, omdat ze ongerust is. Ze heeft namelijk voor de 2 dokters ook nog lekkere soep staan.

Onderweg heb ik achterin de auto naast dokter Amuzu op zijn Ipad een voorstel gemaakt voor het maken van nieuwe polikaarten voor de patiënten. Ik denk zelf zo een mooi "patiënten dossier boekje" ontworpen te hebben. In dit boekje worden namlijk de medische gegevens overzichtelijker genoteerd. Het grote verschil met het huidige systeem in het Holy Family Hospital moet worden dat patiënten gegevens met hun voorgeschiedenis, laboratorium uitslagen en andere uitslagen makkelijker vindbaar zijn in het patiënten dossier. Wel moet ik mij realiseren dat een Ghanese gekleurde ziekenhuis-arts beter zelf de ideeën kan hebben en maken. Van een blanke Europese huisarts zal dokter Amuzu niet snel iets aannemen. Dokter Amuzu zegt dat hij het begrepen heeft, maar voor mij is niet duidelijk wat hij ervan vindt. Deze stille dokter is niet te peilen. Ik heb voor mijzelf besloten, dat ik alleen maar geld schenk aan dit ziekenhuis en zijn medewerkers, als ze er daadwerkelijk ook iets nuttigs mee gaan doen.

We lopen om 22 uur nog visite. Adriaan loopt erg voorzichtig op zijn tenen, omdat de broeder van gisteravond er nu niet bij is. Deze verpleger heeft gisteravond Adriaan behoed voor een beet van een gevaarlijke schorpioen. Zo'n lopend geleedpotige giftig dier trapte hij net op tijd dood tijdens de visiteronde. We moesten van de broeder aannemen dat Adriaan een groot ongeluk bespaart is in het Holy Family Hospital, lopend zijn open te grote sandalen tussen zijn patiënten.