Dag 2, dinsdag 7 januari 2014, sight-seeing Shanghai

7 januari 2014 - Shanghai, China

Dag 2, dinsdag 7 januari 2014, sight-seeing Shanghai

Gisteren ben ik volgens Annemarie en Jasper bijna het slachtoffer geworden van "scam". Scam is een bepaalde vorm van bedriegen, waarbij studenten hun "slachtoffer" laten betalen. Ik kreeg bij het verlaten van het “thee cafe" de rekening (omgerekend € 311) gepresenteerd. Aangezien ik altijd een "lege portemonnee" op zak heb en die aan de studenten toonde, moesten ze tot hun ongenoegen zelf de rekening betalen. Geld, creditcards en reispapieren draag ik altijd verborgen op mijn lichaam. Mijn lege portemonnee en het feit dat zij mij op de thee uitgenodigd hadden, was voor mij de mogelijkheid met redelijk fatsoen snel te kunnen verdwijnen. Gelukkig hebben ze mij niet kunnen achtervolgen, want ik was “ineens” weg. Zo heb ik nu zelf ondervonden, zoals ik gisteren al schreef, dat Shanghai inderdaad corrupt en de "hoer van Azië" is.

Met Wijnie ben ik 's avonds op zoek gegaan naar eten. We durfden geen voedsel te kopen bij de vele straat-stalletjes. Het werd een Sushi restaurant, waarin bordjes met kleine rijsthapjes voor onze neus langsdreven. Aan het eind van de maaltijd worden alle lege bordjes opgeteld en die kan je dan bij de kassa kan afrekenen. Het was ontzettend druk in het restaurant en bij het afrekening begreep ik wel waarom. Voor zo weinig geld kan je zelfs in China niet zelf koken. Toch zijn sushi's niet mijn ding; veel teveel koude rijst met weinig vis er bovenop.

Daarna hebben we door de Nandjing wandelpromenade gelopen met veel neonverlichting op de hoge gebouwen. Je hebt hier niet het gevoel dat je in ontwikkelingsland bent; Shanghai is al ontwikkeld en zelfs Nederland voorbij.

Het is hier in Shanghai vanmorgen na 3 weken zonnig weer gaan regenen, jammer voor ons en de foto’s. Na een sober ontbijt in het hotel lopen we via de Nanjing Road winkelpromenade naar het westen naar de Bund, de boulevard langs een grote rivier. Langs deze boulevard staan veel historische gebouwen met aan de overkant van de rivier Huangpu de wijk Pudong, het Manhattan van Shanghai. Daar staan de hoogste gebouwen van de wereld: (nr 1 is de Burj Khalifa in Dubai van 828 meter) nr 2 van de wereld is de Shanghai toren van 632 meter met nog kranen in de top, nr 5 is de Shanghai World Financial Center van 492 meter en nr 14 is de Jinmao Tower van 421 meter; dat is een in 16 segmenten verdeeld gebouw met een combinatie van modere en Chinese architectuur. Blikvanger is de Oriental Pearl Tower met 462 meter. Deze TV toren staat niet in het lijstje van hoogste gebouwen ter wereld, omdat het een toren is. Bij een gebouw wordt het architectonische dak meegerekend.

Langzaam wandelen we over de boulevard en genieten van het uitzicht. Dan nemen we de ferry naar de wijk Pudong (het Manhattan) aan de overkant. Daar pakken we de City Sightseeing bus. Op zich valt dat tegen, want het is koud op het bovendek en als we uitstappen duurt het wel een half uur, voordat we weer kunnen opstappen. Toch was de Nanpu bridge naar het World Expo Center van 2010 een belevenis.

Om half 4 komen we vermoeid en verkleumd weer op de hotelkamer, waar ik nu het dagverslag schrijf en Wijnie lekker in bed ligt.