Dag 24, woensdag 29 januari 2014, Lake Wanaka naar Lake Wakatipu bij Queenstown, 70 km

29 januari 2014 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Helaas vanmorgen niet de voorspelde zon, maar bewolking. Wijnie zou best nog een dag aan dit meer willen blijven staan, maar de lastige rotsen langs het meer om te zwemmen en het gemis van de zon doen ons besluiten vandaag naar Queenstown door te rijden. Eerst nog mijn gebruikelijke fiets-verkenningsrondje gemaakt naar een waterkrachtcentrale en gezellig aan het meer ontbeten met bejaarde wereldreizigers uit Groningen. We doen onderweg nog wat inkopen in Wanaka, maar de prijzen zijn hier wel 25% hoger dan in het toch al dure Nieuw Zeeland. Veel moet van overzee komen en hier in het binnenland ook nog honderden kilometers over de weg. Via de Cardrona route door de bergen over een pas van 1100 meter komen we bij het dal van Queenstown aan het Lake Wakatipu. De afdaling is heftig met veel haarspeldbochten. Queenstown ligt ingeklemd tussen de bergen en een meer. Eigenlijk wil ik de camping in het centrum vinden, maar helaas weigert de TomTom dienst, hij laadt niet meer goed op door een kapotte "aansteker" stekker. Het centrum is erg druk en daarom besluit ik de camping te nemen aan het meer 7 km voor het centrum. Het waait daar wel flink, maar het is ondanks de bewolking niet koud. Wijnie pakt een boek en ik de fiets. Er loopt een gravelpad langs het meer dat bij een prachtig park in het centrum eindigt. Er liggen veel jongeren op het gras, maar er wordt ook geskatet, indoor geschaatst en door ouderen gebowld in het park.

Queenstown blijkt een schreeuwerig bedevaartsoord voor avonturiers en ADHD toeristen, je kan hier bungeejumpen, jetskieën, ballonvaren, hanggliden, parachutespringen, raften, maar ook gewoon wandelen of varen in een rondvaartboot. Mijn plan was eigenlijk overmorgen een boottocht te maken door de fjorden bij Milford Sound, maar dan moet ik nog 300 km verder rijden en dan ook weer 300 km terug. Dat kost 3 dagen en het is ver rijden (wel over een prachtige weg) voor een boottochtje.

Daarom kiezen we nu om morgen naar Dunedin in het zuidoosten te rijden en dan langs de oostkust weer naar het noorden. De bergen en meren zijn prachtig, maar wij zijn toch meer liefhebbers van de zee met zijn kusten.