Dag 25, donderdag 30 januari 2014, Queenstown naar Dunedin aan de Stille Oceaan, 300 km.

30 januari 2014 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Eén van de volgers die de dagverslagen goed leest is Jeroen, hij is met Lorraine de eigenaar van het Rotorua Campervan verhuurbedrijf. Na het verzenden van dagverslag 24 kreeg ik van hem meteen een mailtje terug dat er een zekering kapot moet zijn van de aansteker-stekker. Vanmorgen meteen de zekering vervangen en de TomTom doet het weer.

Vandaag maken we een doorsteek van 300 km naar Dunedin in het zuidwesten aan de Stille Oceaan. Na het vertrek uit Queenstown passeren we op ongeveer 20 km de oude hangbrug over de Kawarau rivier. Sinds 1988 is dit de eerste commerciële bungeejump-plek in de wereld, je kan hier 134 meter naar beneden vallen, zonder dood te gaan. Ik heb een tijdje met 30 chinezen gewacht, maar blijkbaar slapen op dit vroege tijdstip de durf-als nog.

Het landschap en het weer verandert steeds. Eerst zonnig en heet en later mistig en guur, we komen in de Schotse Hooglanden van het Zuideiland. In deze regio was in de 19e eeuw de Goldrush, maar ook nu nog wordt nog steeds naar goud gezocht. Hoe dichter we bij de Stille Oceaan komen hoe vlakker en minder ruig het landschap wordt, met steeds schapen op groene weiden. In Dunedin kiezen we weer voor een Top-10 camping.

Op de racefiets ga ik de stad verkennen. Eerst een erg steile heuvel over en dan kom ik in de naar Edinburgh vernoemde universiteitsstad met veel gebouwen, die in Schotland thuishoren. Het centrum het de geometrische vorm van een achthoek met veel cafe's en galeries, het station bij de haven is gebouwd in renaissance stijl en de weelderige presbyteriaanse kerk uit 1848 staat prachtig op een heuvel met fraaie glas-in-lood ramen.

Morgenvroeg wil ik op de fiets het oud vulkanische schiereiland Otaga bewonderen en misschien vind ik nog in het centrum van Dunedin de Baldwin Street; dit is volgens de Guinness Book of Records de steilste straat van de wereld, een gemiddeld stijgingspercentage van 29%.