Fietsclub TFC Noordwijk/Zilveren Kruis vanaf 1991 in Noordwijk aan Zee

2 september 2021 - Noordwijk aan Zee, Nederland

Vanaf 1981 gingen we vaak in de zomervakantie en in de weekends vanuit Brabant naar de Camping Zuidduinen in Katwijk aan Zee.

Als ontspanning nam ik dan een surfplank en een racefiets mee. Het is niet altijd surf- of strandweer en dan is het leuk om op de fiets de omgeving te verkennen. Zo ging ik regelmatig op de fiets koffie drinken bij mijn moeder in Beinsdorp. Een andere mogelijkheid werd de 130 km van Oss naar Katwijk aan Zee te fietsen of andersom. Wijnie reed dan met de kinderen in de auto naar Katwijk vooruit of kwam later terug in Oss.

Langere tochten maakte ik al in de jaren 80 met de schoonzoon van buurman Bas. De eerste keer was 165 km vanuit Katwijk naar Camperduin en weer terug. Een jaar later reden we zelfs samen op één dag op en neer naar Den Helder, een tocht van 250 km. Die dag hadden we terug tegenwind en vanaf Bergen aan Zee kreeg ik ook nog maagkrampen door het drinken van een te geconcentreerde energiedrank in mijn bidon.

Mijn neef Arie van der Deyl was lid van de TFC Noordwijk en hij adviseerde voortaan naar Den Helder te fietsen in een peloton. Dus een jaar later ging ik met de TFC mee naar Den Helder en Arie Duyndam bleek een ideale wegkapitein tijdens die tocht.

In de jaren 90 ging ik daarna elke laatste zaterdag van juli met de TFC Noordwijk mee voor  de maandtocht naar Den Helder.

In 1995 kochten we het appartement Emmaplein 16 in Katwijk. Ik werd al snel de voorzitter van de VVE en Willem Guyt was de penningmeester. Willem fietste zondags met de 3 broers Aanhane en Bert Verschoor. Vanaf 1997 ben ik met hen elke zondagmorgen op zomerse dagen door de Bollenstreek en het Groene Hart gaan fietsen.

Na mijn pensionering in 2011 ben ik pas echt lid geworden van de TFC Noordwijk. Nu fiets ik zelfs regelmatig als wegkapitein in het blauwe clubtenue op dinsdag- en donderdag morgen door Zuid Holland. De eerste midweek in juni fietsen we een Meerdaagse door Nederland en de laatste zaterdag van de maand hebben we een maandtocht naar een mooie bestemming voor een lunch.

Helaas is onze nestor Arie Duijndam in 2017 overleden, maar Piet Groen heeft het stokje van hem overgenomen. Het nieuwe bestuur heeft van deze fietsclub een mooie vereniging gemaakt. Door deze wijziging is zijn er nu ook dames lid geworden en wordt alles wel formeler, maar veel professioneler geregeld.