Fietsgroep "de Hejgers" uit Katwijk aan Zee

1 september 2021 - Katwijk aan Zee, Nederland

De gedachte dat ik niet tot na mijn pensionering wilde wachten met een lange fietstocht naar Santiago de Compostela heeft geleid tot de vorming van de fietsgroep de Hejgers.

Emiel van Donzel was na zijn pensionering in 1997 naar Santiago de Compostela gefietst. Adriaan Smans, nog actief als uroloog, fietste in het Heilig Jaar 1999 ook naar Santiago. Adriaan wilde namelijk voor zijn pensionering in een Heilig Jaar gaan, want als 25 juli op een zondag valt is het jaar heilig en dat wordt in Santiago gevierd met de opening van de “Puerto del Perdon” De deur van de immense kathedraal wordt op die dag geopend voor de gelovigen. Een pelgrim kan dan namelijk een volle aflaat verdienen, als hij door die heilige deur naar binnen gaat. Adriaan is op die dag met nog 2 gelovige fietsvrienden na een fietsreis van 3000 km daar ter communie gegaan.

De verhalen van Emiel en Adriaan intrigeerden mij sterk, want dat wilde ik ook gaan doen. Na het overlijden van mijn broer Jaap was ik als protestant van mijn geloof gevallen. Emiel, Adriaan en rector Lingg maakten mij wegwijs in de katholieke rituelen. Ik ben toen op zoek gegaan naar de volgende vrienden, die mij bij dit plan wilden helpen.

• Adriaan Smans, als goed katholiek en ervaringsdeskundige, nog actief als uroloog
  • Willem Guyt, 50 jaar gepensioneerd, niet wetend hoe het verder moet in het leven
  • Lambert van Gemert, een katholieke collega-huisarts, nog volop in het leven staand
  • Martin Maasland, een dominee’s zoon, die af wil rekenen met zijn protestante jeugd.
  • Gijsbert Meijvogel, een gepensioneerde wandelaar, die zich aanbiedt als begeleider.

Van 9 t/m 11 mei 2003 hadden we een teambuilding weekend in Zuid Limburg op de camping “Op de Hej”. Daar hebben bovenstaande mannen voor het eerst met elkaar kennisgemaakt. Sinds dat weekend noemen we onze fietsgroep “de Hejgers” ,want jaarlijks gaan we terug  naar het restaurant “Op de Hej” om er verwend te worden door Frank en Fabienne. Dan hebben we een reünie en denken we altijd na over een nieuwe reis met een filosofisch interessante bestemming.

Achtereenvolgens hebben de Hejgers inmiddels de volgende tochten gemaakt:

• 2003 Santiago de Compostela met Gert, Adriaan, Willem, Lambert, Martin en Gijsbert
  • 2005 Rome door Gert, Adriaan, Willem, Bert, Lambert en Gijsbert
  • 2007 Barcelona door Gert en Willem
  • 2009 Praag/Wenen/Passau door Gert, Adriaan, Willem, Lambert, Martin en Gijsbert
  • 2011 Santiago de Compostela door Gert, Adriaan en Bert
  • 2013 Montserrat, route naar de Middellandes Zee, door Gert, Adriaan, Willem en Bert
  • 2015 Santiago de Compostela door Gert, Adriaan, Paul en Peter
  • 2017 Schotland/Engeland/Frankrijjk/België door Gert en Willem