De relaxte zomer van 1974

3 juli 1974 - Katwijk aan Zee, Nederland

De zomer van 1974 is de meest relaxte periode in mijn leven geweest. Ik was afgestudeerd en werkte enkele dagen in de week als militair arts in Amersfoort. Ik voelde mij niet meer schuldig naar mijn ouders toe, want ik voelde mij niet meer verplicht mee te helpen op de boerderij. Ik kon mijn eigen broek ophalen en hoefde niet meer thuis om geld te vragen. Om nog wat bij te verdienen en extra ervaring op de doen, ging ik elke maand een weekend waarnemen in Rockanje. Ook deed ik hier en daar een CB bureau voor zuigelingen. Wijnie hoefde niet meer full-time te werken op de kleuterschool en Monique was lekker gezond, een heerlijk kind.

De enige malheur in die zomer was het verlies met voetbal van Duitsland in de WK finale en de vastgelopen motor van de groene eend. Wijnie ging vaak met de kleine Monique naar het strand in Katwijk in haar eigen auto. Op een middag belde ze mij op, want de eend wilde meer starten. Ik was namelijk niet meegegaan naar het strand, omdat ik thuis wilde genieten van de voetbalwedstrijden op het WK in Duitsland.

In mijn witte eend ben ik naar Katwijk gereden. Ik kreeg haar auto ook niet aan de praat. De motor was vastgelopen, mogelijk door slechte olie uit de voorraad van mijn schoonvader. Goede raad was duur, dus ik heb Wijnie's auto achter mijn auto naar huis gesleept. ’s Avonds kwamen Anton en Tineke Blom op bezoek. Anton handelde in eenden, regentonnen en houten spoorbielzen. Hij kon onze kapotte eend wel gebruiken voor reserve-onderdelen. In het donker hebben we de eend weer naar Rijnsburg gesleept. Het was een hachelijke onderneming, want de accu was leeg door het vele starten en daardoor had de groene eend geen verlichting meer. We zijn door de polder gereden om politie controles te vermijden. Door het slechte zicht reed ik telkens over de sleepkabel heen, waardoor hij brak . De sleepkabel werd weer aan elkaar geknoopt, maar werd daardoor wel steeds korter. Onbegrijpelijk dat we zonder autoschade goed in Rijnsburg zijn aangekomen.

De zondagmiddag daarna verloor Nederland in de finale helaas met 2-1 van Duitsland.