VanLeeuwen Familie reünie in 1987

24 april 1987 - Oss, Nederland

Mijn kinderwens om naar Amerika te gaan, kwam pas in 1987 in vervulling. Mijn moeder Mien is opgegroeid in een gezin met 11 kinderen. In de loop de jaren 50 en 60 zijn 4 broers en 2 zusters naar de USA en Canada geëmigreerd. Haar oudste zus Hennie als eerste al in 1939 naar Frankrijk gegaan. Broer Joop begon in 1945 eerst als boer in Frankrijk. Zijn jongere broers Jaap, Arie en Paul gingen begin jaren 50 naar oom Leith in Californië. Ze begonnen als "melker", maar kochten al snel zelf koeien voor een eigen bedrijf. Verpleegkundige Alie trouwde in 1957 in Vernon (Frankruik) met een Nederlandse emigrant Geert Munneke. Zij gingen in 1961 naar Californië, waar Geert hovenier werd. Broer Joop verkocht in 1960 zijn boerderij in Frankrijk en ging met Ietie en zijn weinig verdiende geld ook naar Los Angelos. In 1965 verkochten haar zuster Annie met Gerard Reyneveld hun boerderij in de Lagewaard en zijn gingen met 5 kinderen naar Canada. Van de 11 kinderen uit dat gezin, woonden er dus na 1965 nog maar 4 in Nederland.

De verhalen van de VanLeeuwen Family overzee hadden altijd veel indruk op mij gemaakt. Na het behalen van mijn arts-examen heb ik zelfs overwogen om ook naar de USA te emigreren. Ik heb daarvoor zelfs op het consulaat in Den Haag eind 1974 een Amerikaans arts-examen gedaan. In 2 weken tijd had ik daarvoor 3400 Engelse multiple choise vragen uit een examen-klapper geleerd. Gelukkig slaagde ik voor het medische examen en een toets Engels met een mooie score. Maar inmiddels was ik al vader geworden van Monique en Wijnie zag een emigratie naar het buitenland niet zitten. Door de familie reünie kon een oude wens van mij om een keer naar de USA te gaan in vervulling gaan.

Mijn kans kwam op pas op 24 april 1987 door een VanLeeuwen Family reünie in Californië. Van Wijnie mocht ik er 2 weken naar toe en ik kreeg van haar zelfs een videocamera mee om alles thuis te laten zien. Tot mijn verbazing ging mijn broer Jaap met zijn vrouw Ria ook mee naar de USA. Achteraf had Jaap toen ook al emigratieplannen naar Amerika en maar daar wist ik niets van. Een jaar later, in 1988, verkocht Jaap de boerderij op Gouwsluis aan onze 2 landburen Aart de Jong en Jaap Stapper. Hij ging met Ria en 4 kinderen als boer een nieuwe start maken, niet in de USA maar in Canada, vlakbij de familie Reyneveld.

Ik sliep één week bij oom Jaap en tante Harriët met neef William Kok en Janneke. De paasdagen van 1987 werd met de familie VanLeeuwen gevierd. Daarna maakten we als familie nog een rondreis naar Las Vegas en Palm Strings. Met Jaap en Ria ging ik daarna nog enkele dagen met de auto naar San Francisco.

Deze reis heeft mij toen laten zien, dat we het hier in Nederland erg goed hebben. In het "beloofde land" van Amerika moet je hard werken voor de kost, de sociale voorzieningen zijn er veel slechter en het kerkelijk leven is daar stil blijven staan, als in de jaren 50 bij ons.