Het vieren van onze verjaardagen.

1 januari 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

Als kind heb ik in Alphen a/d Rijn mijn verjaardag altijd met familie thuis gevierd.

Ik ben op 9 augustus jarig, midden in de zomervakantie. In mijn jeugd zijn we als gezin nooit op vakantie geweest naar een hotel of een pension. Een vakantie werd altijd binnen de familie gevierd en dat betekende logeren bij neven en nichten van dezelfde leeftijd. Populair was een uitwisseling met de familie van der Deijl uit Noordwijk, familie van de Hoek uit Leiden of met de nichten de Vos uit Lemelerveld. In de jaren 60 kwamen ook de neven Groen uit Frankrijk bij ons logeren of wij gingen daar naar toe. Mijn verjaardag werd dus altijd gecombineerd met een logeerpartij. Ik heb wel vaak bij de familie Kok of Reijneveld in de Lagewaard gelogeerd, maar ik kan mij niet herinneren dat zij ooit bij ons bleven slapen. Op mijn verjaardag deden we altijd buiten-spelletjes met water of op het boerenerf "wegkruipie, touwtje knoop en bussie trap"

Mijn 10e verjaardag is gevierd in de speeltuin van Avifauna met de familie van Leeuwen, want toevallig waren oom Jaap en tante Harriet toen net uit Californië over. Ik kreeg als cadeau van tante Harriët een zoen op mijn wang en die was daarna helemaal rood gekleurd door haar lippenstift.

Voor kinderen uit mijn klas van de basisschool of de HBS heb ik nooit een verjaardagspartijtje gegeven.

Mijn 26e verjaardag vierde ik in de Stormstraat in Oss. Tot laat bleven bij ons op die zomeravond Kees en Lida vd Bos, Anton en Tineke Blom, Adri en Iet vd Marel en natuurlijk waren ook onze beste buren van Andel en Jansen van de partij. Rond 22 uur zijn we toen met 10 personen staand, in onze eend, naar de Geffense Plas gereden om daar zonder badkleding in het water af te koelen.

In de jaren 80 en 90 is mijn verjaardag altijd gevierd op Camping Zuidduinen met mosselen eten en daarna in de duinen “Nachtwacht” spelen met de kinderen van Jan en Marian.

Wijnie is op 22 december jarig en haar verjaardag was altijd lastig om te vieren. Haar vader is op dezelfde dag jarig en vlak voor de Kerst is iedereen dan druk met de feestdagen.

De verjaardagen van onze 3 dochters werden in hun jeugd groots gevierd in onze grote tuin van het Amsteleind. Er werden dan 10 vriendjes en vriendinnetjes uitgenodigd en met spelletjes vermaakt.