Mijn overwegingen om met Ananse te gaan werken in Ghana in 2012

31 januari 2012 - Oss, Nederland

Sinds de jaren 90 van de vorige eeuw ben ik bevriend met Adriaan Smans, uroloog verbonden aan het Bernhoven Ziekenhuis. Als collega's in Oss kom je elkaar tegen in het ziekenhuis, maar ook op de fiets, want fietsen is een passie van allebei.

In 2002 heb ik het plan opgevat om al voor mijn pensioen op pelgrimage te gaan naar Santiago de Compostela. Om die fietstocht van bijna 3000 kilometer in 3 weken mogelijk te maken heb ik vrienden gezocht, die mijn droom wilden helpen verwezenlijken. Adriaan was in 1999 met 3 vrienden al naar Santiago gefietst, dus hij iservaringsdeskundige. Adriaans verhalen en emoties van die reis hebben mij zo geinspireerd, dat we in 2003 met de fietsgroep de Hejgers de tocht met succes volbracht hebben.

Tijdens een pelgrimage wordt veel gepraat over het geloof en je eigen levensfilosofie. Adriaan vertelde dat hij elk jaar enkele weken als uroloog gaat opereren in Ghana, samen met de Stichting Ananse. Eén van zijn beweegredenen voor dat goede werk, is zijn herstel van een ernstige ziekte in de jaren 80. Voor de fietsgroep Hejgers was dat een reden om een sponsortocht te houden naar Rome voor de Stichting Ananse.

Bij mijn afscheid in 2011, als huisarts in de Groepspraktijk Lievekamp in Oss, heb ik aan mijn patiënten gevraagd geld te doneren voor de Stichting Ananse. In 2012 ben ik toen, samen met Adriaan en nog 3 urologen, een maand in Ghana mee gaan helpen, om te kijken hoe het gedoneerde geld het beste besteed kan worden.

Tijdens deze 4 weken heb ik een dagverslag gemaakt van mijn belevenissen, dit reisboek is het resultaat geworden.