Dag 3. Zondag 5 februari 2012. Vrije dag in Ada Foah aan de delta van de Volta rivier.

5 februari 2012 - Ada Foah, Ghana

Vandaag hebben we een vrije dag voor de drukke volgende OK week. Adriaan en ik gaan de kinderen op de kinderafdeling verrassen. Er zijn ongeveer 40 kinderen opgenomen en een flink aantal zijn lopend patiënt. Hun moeders hebben in dit ziekenhuis een verzorgende taak. De helft van onze knuffels delen we hier uit. De andere helft van de knuffels, is voor het ziekenhuis in Nkawkaw waar Adriaan, Bert en ik morgen naar toe gaan. We leren de kinderen bellen blazen met zeepsop en ballonnen opblazen. Het geeft ons een fijn gevoel iets voor deze kinderen en hun moeders te kunnen doen.

Om 10 uur staat de Nissan 4wheel drive klaar voor een rit naar Ada Foah. Ada ligt aan de delta van de Volta rivier 100 km ten oosten van Accra aan de kust. We rijden door een savanne landschap met hier en daar rijstvelden. We passeren 2 grotere plaatsen, die liggen altijd aan een kruising van wegen. In zo'n dorp zie je langs de kant van de weg veel winkelkramen en gestalde bromfietsen. Fruit en andere landbouwprodukten/levensmiddelen worden hier te koop aangeboden.

In Ada ligt een longtailboot klaar, deze boot is eigendom van een broer van een medewerker in het ziekenhuis Battor. We varen door ondiep water van de Volta-delta langs eilandjes met zandstranden en palmbomen. Op een schiereilandje landen we en lopen een stukje langs het Ghanese zandstrand. Het ziet er hier prachtig ongerept uit en de koelere zeewind is heerlijk.

Na deze stop landen we op een ander schiereilandje bij de ouders van onze verpleger/ begeleider. Zijn vader is halfzijdig verlamd door een CVA en zijn moeder is blind door glaucoom. Ze liggen naast hun lemen hutje met een dak van palmbladeren buiten op de grond uit de zon. Een kleinkind klimt in een klapperboom en kapt 10 kokosnoten. Voor onze voeten worden de kokosnoten met een kapmes gekliefd en wij drinken het vocht en eten het vruchtvlees. Een fantastische ervaring om zo dicht bij deze vriendelijke Ghanese mensen te genieten van een lokaal product. Daarna landen we aan bij het Paradise Beach Hotel met Thaise massage en eten daar oa rijst met vis met weer veel bier.

Onze chauffeur en begeleider eten mee en zonder bestek eten ze hun Tilapia tot op de graat. Op de terugweg rijden we door een verkoelende regenbui.

Het avondeten is weer met de 2 nonnen, maar nu ook met een Ghanese gynaecoloog in opleiding. Aan onze tafel schuift ook een vrouwelijke hoogleraar gynaecologie Carolien aan uit Michigan. De conversatie is in het engels en gaat niet alleen over medische onderwerpen.

Na het diner kijken we naar de voetbalwedstrijd Ghana- Tunesië. Het is buiten net zo stil op straat als tijdens een voetbalmatch Duitsland- Nederland.

Morgen gaan Jacques en Herman 8 urologische patiënten opereren in Battor.

Adriaan, Bert en ik worden morgen opgehaald voor een 4 uur durende autorit naar NkawKaw.