Dag 38, woensdag 12 februari 2014, Pukerua Bay naar Whakapapa Village bij "Mount Doom", 300 km

12 februari 2014 - Whakapapa Village, Nieuw-Zeeland

Met regen opgestaan, dus niet mijn gebruikelijke ochtendritje kunnen maken. Na het ontbijt zijn we naar het noorden gereden over de 1, dat is de weg tussen Wellington en Auckland. Doel is dat ik morgen de Tongariro crossing ga lopen door een vulkanisch gebied langs de Mount Tongariro, oftewel de "Mount Doom" bekend van de Lord of the Rings. De weerberichten zijn goed volgens internet om deze trail te lopen, maar toch ben ik onzeker, want deze 18 km lange wandeling is erg zwaar in de bergen en dan moet het wel goed weer zijn. Tijdens onze reis hebben diverse Nederlanders ons dat al verteld. Aangezien ik een fietser ben en geen wandelaar, met mijn onzekere rechter knie en nieuwe rechter heup, ga ik misschien problemen opzoeken op mijn leeftijd.

Als we koffie willen drinken zie ik op de drukke doorgaande weg in het centrum van Otaki nog een vrije parkeerplek aan de linker kant van de rijbaan. Helaas vergeet ik in de linker zijspiegel te kijken en raak met de linker achterwielkast van de camper de rechter voorbumper van een luxe wagen. Een domme fout die gauw gemaakt is als je al bijna 50 jaar in Nederland rechts rijdt in een auto. In Nieuw Zeeland ben ik blijkbaar nog steeds niet gewend aan links rijden in een grote vrachtwagen. Gelukkig heeft de campervan alleen wat lakschade aan de wielkast, maar de schade aan de auto kan niet weggepoetst worden. De bestuurder van de auto is niet vindbaar, waarop we een briefje onder de ruitenwisser doen met het telefoonnummer van Jeroen. Ik denk dat mijn eigen risico wel verbruikt zal zijn met deze schade. Het is balen, je kan het niet meer terugdraaien, maar de vakantie gaat door.

Het vlakke kustgebied verandert in bergachtig als we in het centrum van het Noord Eiland "Mount Doom" aan de horizon met sneeuw op de top zien verschijnen. We komen in het Tongariro National Park, passeren nog een mooie 80 meter hoge spoorbrug uit 1903 en gaan slapen in Whakapapa Village.

De weerberichten zijn niet gunstig voor morgen, Mount Doom ligt alweer in de mist. Toch heb ik bergschoenen gehuurd, want mijn wandelschoenen worden afgekeurd. Om kwart over 6 word ik opgehaald, als de tocht doorgaat heb ik tot 16 uur de tijd om te lopen.

Wijnie probeert zich morgen met een boek te vermaken.