Dag 39, donderdag 13 februari 2014, Tongariro National Park naar Waihi Beach, Bay of Plenty, 300 km.

13 februari 2014 - Waihi Beach, Nieuw-Zeeland

Dag 39, donderdag 13 februari 2014, Tongariro National Park naar Waihi Beach aan de Bay of Plenty, 300 km.

Deze dag had ik me heel anders voorgesteld. Vanmorgen meldde ik mij, gepakt en gezakt, om 6 uur bij de receptie van de camping voor een transfer naar de Tongariro trail. De bus zit al vol met 10 lopers, echter de chauffeur last de tocht af vanwege het slechte weer; het miezert en het is mistig. De verhuurder van bergschoenen in de skihut  had gisteravond dit slechte weer al voorspeld, maar de camping-bazin gaf voor vandaag juist goed wandelweer op. Zo zie je maar dat de locals hier het weer niet kunnen voorspellen. Erg jammer deze afgelasting, want ik had me er veel van voorgesteld en mooie foto's willen maken van het vulkanische gebied.

Om 6.05 uur lig ik alweer naast Wijnie in bed en we hebben uitgeslapen tot 9 uur. Het is binnen koud en buiten nat, dus willen hier weg. Op weer-on-line wordt een mooi weekend voorspeld in de Coromandel, het schiereiland ten oosten van Auckland. We rijden verder naar het noorden, op 900 meter hoogte vlak onder de wolken, door het prachtige natuurpark Tongariro naar Lake Taupo, een gigantische caldera met een omtrek van bijna 200 km gevormd na een vulkaaneruptie 26.000 jaar geleden.

Het is oppassen met de camper geen wielrenners te raken, we passeren namelijk over een lengte van wel 30 km honderden toerfietsers. Het is me niet duidelijk waarom al deze fietsers (met een rugnummer en hun naam erop) zich hier zo inspannen, maar Gerard Duyndam uit Noordwijk weet hier meer van.

Gaandeweg wordt de bewolking dunner en de temperatuur hoger. We komen na 300 km weer bij de Bay of Plenty, die we nu in noordwestelijke richting gaan volgen.

In Waihi Beach vinden we een prachtige terrascamping, die we voor 4 nachten boeken.