Dag 40, vrijdag 14 februari 2014, Waihi Beach aan de Bay of Plenty, strand, wandelen en fietsen.

14 februari 2014 - Bowentown, Nieuw-Zeeland

De honderden toerfietsers van gisteren bij Lake Taupo en het Tongariro National Park fietsten, volgens Gerard Duyndam, een Epic Bike Trail van 200 km, die jaarlijks gereden wordt in november.

Mijn fietsrondje was vanmorgen over het schiereiland Bowentown. Zo ontdekte ik dat onze camping ingeklemd ligt tussen de Pacific en een binnenbaai. Wij kunnen in het oosten over een duin naar een zeestrand en in het westen naar een rustiger strandje waar vanmorgen vroeg veel campers zonder voorzieningen aan het water stonden.

Na de afwas heb ik de camper van binnen en buiten een wasbeurt proberen te geven. Zo'n huis op wielen vraagt best veel aandacht, we hebben nu 4500 km gereden en dat is goed te zien aan het aantal vliegen en ander vuil dat we onderweg zijn tegengekomen. Helaas heb ik niet de goede middelen en geen trap om eer van mijn werk te krijgen.

Het is niet echt mooi strandweer door de wisselende bewolking, te koud voor Wijnie voor een zeebad.

Omdat ik gisteren geen trail heb kunnen lopen, maak ik een wandeling over de heuveltop van de landtong en kan een paar mooie foto's maken. Opvallend zijn ook hier weer de vele aangespoelde boomstammen op het strand en de rotsen liggen, het resultaat van de in mijn ogen ongebreidelde houtkap. Jammer dat Nieuw Zeeland door de Europeanen zo ontbost is, veel van de heuvels zijn nu bedekt met grasland waarop schapen lopen. Er is veel bodemerosie en het weinige dat herbeplant wordt, is met ééntonig sparrenhout.

Vanavond hebben we gereserveerd in het restaurant/boothuis van de plaatselijke jachtclub voor een dinertje. We worden opgehaald en weer thuisgebracht, dus kan ik genieten van een lekker wijntje bij het eten.