Dag 41, zaterdag 15 februari 2014, Waihi Beach op schiereiland Bowentown, stranddag en fietsen.

15 februari 2014 - Bowentown, Nieuw-Zeeland

Dag 41, zaterdag 15 februari 2014, Waihi Beach op schiereiland Bowentown aan Bay of Plenty, stranddag en fietsen.

Gisteravond heerlijk gegeten in het boothuis van de plaatselijke visclub. We werden opgehaald en ook weer netjes thuisgebracht door een lid van de vereniging. Het was er erg druk door een verloting met grote prijzen. Natuurlijk hebben we vis gegeten  en genoten van een fles droge witte Marlborough wijn.

Vanmorgen is bij het opstaan de hemel strakblauw, dat wordt een prachtige stranddag en daarom vandaag geen spannende verhalen. We kunnen lekker buiten ontbijten en na de afwas installeer ik Wijnie met haar mooie ligstoel in het zand tussen de aangespoelde boomstammen en de rotsen aan de azuurblauwe zee.

Gelukkig hebben we hier geen last van sandfly's, want de vloedlijn komt tot aan de rotsen. Vooral op het Zuid Eiland heb je veel last van deze kleine vliegjes, die rode jeukende bulten vooral de onderbenen geven. We zijn hiervoor gewaarschuwd door boekjes en ervaren Nieuw Zeelandgangers. Deze kleine insecten lijken op fruitvliegjes en als preventie gebruiken we een spray, die erg stinkt en je de adem ontneemt, zelfs het brandalarm ging af toen we de spray gebruikten in de camper.

Als Wijnie aan een nieuw boek begint pak ik de racefiets en rij ik eerst langs de kust naar het noorden en ga dan het binnenland in. Bij het dorpje Waihi kom op de drukke 2, gelukkig heeft deze weg een brede vluchtstrook, waardoor de kans om geraakt te worden door het vrachtverkeer aanzienlijk kleiner is. Mijn illusie om ooit een rondje Nieuw Zeeland te fietsen is weg; de meeste doorgaande wegen zijn te druk en de vluchtstrook is vaak te smal voor fietsers.

Vanavond gaan we weer eten bij de visclub, het is ons gisteren erg goed bevallen.