Dag 42, zondag 16 februari 2014, Waihi Beach aan de Bay of Plenty in Bowentown.

16 februari 2014 - Bowentown, Nieuw-Zeeland

Dag 42, zondag 16 februari 2014, Waihi Beach aan de Bay of Plenty in Bowentown.

In het restaurant van het vis- en boothuis heb ik gisteravond een onjuiste spreuk ontdekt. "Geef je man een hengel en je eet vanavond vis, geef je man een boot en hij drinkt de hele dag bier" staat op het bord. Veel mannen en zelfs vrouwen zijn de hele dag met een werphengel in de weer op het strand. Slechts 1 keer zag ik dat er een snapper gevangen werd, maar meestal zat er alleen een dot groen zeewier aan de haak.

Bij het restaurant aan de binnenzee van het Bowentown Schiereiland staan veel aanhangwagens, waarop snelle motorboten passen. Deze vissers vangen wel en hun vangst wordt aan wal deskundig schoongemaakt, terwijl de mannen niet dronken zijn. Zo zien we snappers en tarahiki, een blue cod en een "john bowy" met een grote bek en een extra "oog" op zijn flank.

Ook na zonsondergang varen ze nog uit en bij volle maan zien we zelfs nog een hengelaar op de rotsen.

Vanmorgen vroeg, op mijn fietsrondje, zie ik een heel gezin hengelen, maar ook weer zonder vangst. Terwijl het in Nederland stormt hebben wij hier vandaag nog mooi weer, maar voor morgen wordt regen voorspelt. Plan is dan verder naar het noorden te rijden.