Dag 43, maandag 17 februari 2014, Bowentown naar Cook's Beach aan de Mercury Bay, 110 km.

17 februari 2014 - Cooks Beach, Nieuw-Zeeland

Dag 43, maandag 17 februari 2014, Bowentown naar Cook's Beach aan de Mercury Bay, 110 km.

Gelukkig geen regen, de zon schijnt aan de kust met een lekkere temperatuur, maar in het binnenland is het zwaar bewolkt. We rijden vandaag rustig 100 km noordwaarts en gaan kusten verkennen. Katwijker Peter Aanhane's voorkeur is het strand en de zee van Whangamata. Hij zou daar wel willen wonen want je kan daar prachtig surfen. Daar moet ik hem nu gelijk in geven:

1.  met noordoostenwind komen daar lange golven die laat omslaan uit de oceaan, tussen de 1.20 en 2.40 meter hoog
  2.  het is een mooie baai tussen de bergen
  3.  rustig dorpje met leuke huizen in de duinen
  4.  aan de noordkant van de baai een zeehaven door de natuur gevormd.

We maken een zeeduik en kunnen douchen op de parkeerplaats in de duinen. Iets verder naar het noorden bij Hahei is een Hot Water Beach. Je kan daar op het strand met een schep een gat graven en in de ontstane poel een bad nemen in 65 graden warm mineraalwater, dat door de bodem borrelend omhoog komt uit barsten in de aardkorst van een hete vulkanische laag 2000 meter daaronder. Een toeristische attractie gezien het grote aantal mensen in het verder zo rustige Nieuw Zeeland.

We kiezen voor een camping aan ander prachtig strand 10 km noordelijker, waar de Cathedral Cove staat. Deze kloof wil ik morgen op de fiets, maar misschien ook per kayak, bewonderen.

Het strand heet Cook's Beach en ligt aan de Mercury Bay, omdat ontdekkingsreiziger James Cook in 1769 hier onderzoek deed naar de planeet Mercurius, die toen de zon kruiste.

Verder is hier meer dan 1000 jaar geleden de Polynesische ontdekkingsreiziger Maori Kupe, volgens de overlevering, aan land gekomen en zijn de Maori's hier begonnen met de jacht op de Mao (een inmiddels uitgeroeide, niet vliegende grote vogel)