Donderdag 24 augustus, dag 1 Noordwijk- Brielle- Brouwersdam- Vlissingen 150 km in 6.30 uur

24 augustus 2023 - Vlissingen, Nederland

Bij Sportpark Lageweg in Noordwijk zijn de 5 fietsers Cees A, Cees S, Cees Z, Paul Cramer en ik (Gert Cramer) met onze begeleider Sjef uitgezwaaid door de dames Mijke, Cora en Anke en onze voorzitter Piet Groen. We gaan een fietstocht maken door de Benelux in 10 dagen.

Overnachten doen we in hotels, maar de catering onderweg wordt verzorgd door onze begeleider Sjef vanuit de auto.

De weersvoorspelling is verontrustend, want na een hitteperiode is vandaag onweer voorspeld met code rood in Zeeland. Tijdens de fietspont-overtocht in Maassluis over de Nieuwe Waterweg zien we op Buienradar 2 regenfronten op ons afkomen, maar gelukkig met de droog tussenstuk bij Brielle. Wonderwel blijft het verder droog, maar wel krijgen wel een harde tegenwind vanaf de Zuid-Hollandse Eilanden.

Sjef staat met de koffie klaar bij Bastion IX op de Noordschans in Brielle.

Na de koffie moesten we veel dorpen en steden met een toeristenmarkt doorkruisen. We moesten daar wandelen op onze fietsschoenen. Zo kwamen we door Brielle, Goedereede, Ouddorp, Renesse, Burgh-Haamstede, Vrouwenpolder, Serooskerke en Middelburg. Vooral een klein capitulatie monument uit WO II in Vrouwenpolder kreeg onze aandacht.

Ons B&B hotel in Vlissingen voordoet aan onze eisen. Helaas lag dit hotel buiten het centrum, dus moesten we 2 km lopen om een hamburger met frites te kunnen eten bij de haven. We zitten daar binnen gelukkig droog, terwijl het buiten pijpenstelen regent.

Op de terugweg laten we ons fotograferen voor een kerk, zodat de fietstocht op een pelgrimage lijkt.

Het laatste biertje drinken we gezellig bij elkaar op onze kamer en zien daar Femke Bol goud winnen op de 400 meter horden; onze dag kan niet meer stuk.

Wat een fantastische start van onze 10-daagse door de Benelux.

Morgen fietsen we langs de kust naar Zeebrugge en maken een stop in Brugge, voordat we op de route van de Ronde van Vlaanderen komen.

1. Cees Spruijt:
    14 september 2023
    Gert heerlijk verwoord! Kan een mooi beeld geven met de foto’s
  2. Sjef:
    14 september 2023
    Heel erg leuk geschreven,en mooie foto,s erbij.