31 augustus 2023, dag 8, Malmedy- Vaals- Gulpen- Maastricht, 103 km in 5.22 uur met 1182 hm

31 augustus 2023 - Maastricht, Nederland

We zijn weer terug in Nederland en logeren vannacht aan de oever van de Maas in Maastricht.

Het lijkt wel een culinaire rondreis te worden, want elke avond eten we heerlijk.

Gisteravond zijn we in Malmedy op zoek gegaan naar een voedzame maaltijd. Op internet vond ik een chinees wok-restaurant op 1300 meter afstand lopen. Door de regen gingen we daar wandelend naartoe en kwamen om 20.30 nat en verkleumd aan. Het bleek een populair restaurant te zijn met misschien wel 100 betalende bezoekers. Je kon daar eten en drinken zoveel je maar wilt, voor een betaalbare prijs.

Meteen kwamen de flessen Jupiler op tafel en we gingen allemaal met een leeg bord rond. Samen met Sjef ging ik naar een Chinese kok met een grote koksmuts. Hij heeft ons uitgelegd, hoe we de beste keuzes konden maken tussen al het vlees en vis. Speciaal voor ons heeft hij de heerlijkste gerechten gemaakt met fantastische sauzen.Sjef leek wel een “holle bolle Gijs”, hij ging wel 5 keer terug. Alles heeft Sjef opgegeten, terwijl hij vandaag alleen in de auto gezeten heeft en niet gefietst. Gelukkig waren de 5 fietsers ook enthousiast, dus de avond was geslaagd.

Vanavond is min of meer hetzelfde gebeurd……

Om 16.30 uur zijn we al bij een hotel aan de Maas aanbeland, na weer een prachtige tocht. Bij het inchecken wordt ons verteld dat om 17.30 uur een BBQ begint op het buitenterras. De BBQ is voor 55 personen gereserveerd, als “team building” voor MECC Maastricht studenten. In de keuken denkt de kok dat er wel genoeg vlees voor ons over blijft, dus de receptioniste verkoopt ons 6 tickets voor 2 stukjes vlees bij de BBQ. Wij zitten om 17.45 uur netjes op het buitenterras en Sjef gaat als eerste zijn bord volladen. Hij houdt een hele rij studenten op, want een keuze maken is moeilijk, als er zoveel lekkers is. Toen Sjef bij ons tafel terugkwam met zijn vol geladen bord, waren wij ook niet meer te houden. Een fietstocht van 100 km zorgt natuurlijk voor een “gezonde trek”. Een blonde studente kwam ons, tijdens het opscheppen, vertellen dat de BBQ voor een “besloten” club was. Gelukkig konden wij haar onze gekochte tickets laten zien. Het laat zich raden: al snel kwam de kok ons vragen of wij hem alsjeblieft wilden helpen van zijn vlees af te komen. De meeste studenten blijken namelijk zich te houden aan hun eigen dieet. Zaterdag komen we na 1200 km fietsen thuis Ik verwacht dat we allemaal 3 kg in gewicht zijn aangekomen en Sjef wel 5 kg.

Nu over het fietsen: de dag begon koud met een lange klim van wel 9 km naar Baraque Michel. Dat is de naam van een herberg op 680 meter hoge hoogveen-vlakte. Aan het begin van de 19e eeuw stond hier toevluchtsoord voor vermoeide verdwaalde reizigers. Wij hebben een fotostop gemaakt bij de nieuwe herberg op die historische plaats. In de afdaling kwamen we door een groot bos bij een erg groot stuwmeer met een hoge dam. De Barrage de la Gilleppe is al door koning Leopold II in 1879 gebouwd. Deze stuwdam was toendertijd de hoogste van de wereld. Op de dam is een 13.5 meter hoge zandstenen Leeuw geplaatst, om Pruisen bang te maken. Daar hebben we heerlijke koffie gedronken en werden weer een beetje warm door een zonnetje.

Door de prachtige Belgische Ardennen kwamen we op 60 km in Vaals na een beklimming op het 3-landenpunt. Sjef stond daar bij de Bokkenrijders klaar met een lunch.

De “cola” stop was op de Gulperberg met een 17% steile beklimming naar het Maria monument. Vanaf 1834 trokken hier jaarlijks processies naar toe. In de jaren 30 van de vorige eeuw namen hier zo’n 25 tot 30.000 mensen aan deel met wel 20 praalwagens. Om de 100 km naar Maastricht vol te maken, had Paul nog een prachtige verdere route gemaakt.

Morgen is regen voorspeld. De bedoeling een route van 140 km richting Tilburg. Eerst gaan we naar het noorden langs de Maas naar het witte stadje Thorn. Dan naar het westen onder Acht Zaligheden door naar Goirle.

Ik ben benieuwd of dat gaat lukken.

1. Sjef:
    21 september 2023
    Prachtige tocht vandaag, met weer mooie vergezichten, en opnieuw mooie foto s